Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikbr
Idag då jag tankade och samtidigt kollade oljan såg jag att det var en hel del klägg efter oljestickan. Se bifogad bild.

http://ladda-upp.se/bilder/linjijecdbjqcx/

Bilen är en 850-97 som gått c: 31000 mil. Jag bytte olja i somras men såg då inget på stickan. Bilen går normalt inga längre sträckor och nu är det ju vinter och kallt. (Bor i Umeå) Dessutom är motorvärmaren kass och då bilen står ute så blir kallstarter till och från jobbet, om nu det kan inverka.

Kan det vara vevhusventilationen som är igensatt?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ser ut at vara den klassiska geggan som uppstår när man kör korta sträckor ofta. Ut och åk en 5-10 mil och gasa gärna på en del så att den blir riktigt genomvarm så ska du se att geggan försvinner.
av Bjornn
Skadar inte att byta ut vevhusventilationen ändå, den kan ställa till flera tråkiga problem förrutom högt vevhustryck.
Hade en turbo bil, där oljereturen från oljefälla till oljesump var blokerad av koks så all olja rann istället genom ventilationen in i insuget så bilen svartrök och la av för att den blev helt nersurad av olja.
Först tror man ju att det är fel på turbon.
Men det var vevhusventilationen som orsakade det.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]