Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ridax
Min S70 har just varit inne på verkstad för byte av handbromsbackar (limsläpp). Tänkte göra det själv först, men var inte säker på hur man fick loss bromsoken bak. I alla fall så tar handbromsen bra nu, men spaken "hugger" direkt, det går bara att dra den ett hack och till och med det är lite jobbigt. Är det normalt att den skall ta så tidigt? Nu är det ju väldigt liten skillnad (visuellt) mellan en dragen och släppt handbroms.
Användarvisningsbild
av Nexus
nej så tidigt ska den ej ta då får du ingen kraft alls dra i handbromsen. Men det är enkelt lossa lite på spänningen innuti bilen, sitter en lucka i armstödet sen lossa med en torxnykel om jag ej minns fel....
Användarvisningsbild
av rüttner
ridax skrev:Min S70 har just varit inne på verkstad för byte av handbromsbackar (limsläpp). Tänkte göra det själv först, men var inte säker på hur man fick loss bromsoken bak. I alla fall så tar handbromsen bra nu, men spaken "hugger" direkt, det går bara att dra den ett hack och till och med det är lite jobbigt. Är det normalt att den skall ta så tidigt? Nu är det ju väldigt liten skillnad (visuellt) mellan en dragen och släppt handbroms.
Kompisen fick sin handbroms fixad förra vintern på sin 855. Då bytte dom handbromswire och backar, samtidigt spände dom handbromsen precis som du beskriver.
Kändes lite olustigt, men som sagt det var ju vinter :twisted:
Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]

Får försöka med någon fuskla[…]

Ett tips för den som är på resande[…]