Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hs
Hej! min abs lampa lyste hela tiden förut, jag mätte upp givarna bak och det var avbrott på den högra, jag bytte båda givarna och sen fungerade det perfekt ett tag.
sen började lampan tända sej då och då, nästan alltid när man stannade, även om jag stannade så mjukt som möjligt.
ibland när jag startar den sedan så slockar den när jag kommit upp i ca 30 km.
jag ska kolla felkoder nästa vecka om jag inte löser det innan, tycker det är svårt att veta vilken felkodläsare som passar min bil så det blir på verkstad om ni inte kan tipsa mej om en som funkar att läsa abs felkoder.
jag har bytt bakre givarna och plattan på tändningslåset, hastighetsmätaren fungerar hela tiden, därför undrar jag om det är givare höger fram eller styrenheten till abs, den kan ju krångla på 96 och framåt har jag läst.
vad har ni för teori?
mvh
Hans
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att kolla givare fram samt kransar runt om samt gör ren kransarna. Hittar du inget på det sättet så är det nog att ta ut felkoder. Det kan vara fel på styrboxen men inte nödvändigtvis.

Mvh GK
av Mackansglt
Jag hade samma strul med min ABS. Läste fekoderna med Vol-fcr och den sa att att den vänstra framgivaren tappade signal.
Kollade på vä fram krans och den var sprucken. Köpte en komplett drivknut på Biltema och skruvade dit. Efter det inga som helst problem med ABS:en. :D :D
av oldtimersmc
Låter som ett typiskt kransproblem, det är å andra sidan lättfixat och inte så dyrt.
av hs
tack för svaren!
jag kollade de främre kransarna idag och de ser inte så bra ut särskilt inte höger fram, men kunde inte se någon spricka, kollade inte bak för jag bytte lager där för 2 år sen.
svårt att göra rent ordentligt men jag körde med tryckluft men det hjälpte inte.
ska åka till verkstad i morron och läsa koder
vol-fcr, är det bara ett program och en kabel, har tittat lite idag men bara sett utan usb anslutning, kan jag läsa ut abs koder med demoversionen?
var köper jag en sådan?
Hans
av Mackansglt
hs skrev:tack för svaren!
jag kollade de främre kransarna idag och de ser inte så bra ut särskilt inte höger fram, men kunde inte se någon spricka, kollade inte bak för jag bytte lager där för 2 år sen.
svårt att göra rent ordentligt men jag körde med tryckluft men det hjälpte inte.
ska åka till verkstad i morron och läsa koder
vol-fcr, är det bara ett program och en kabel, har tittat lite idag men bara sett utan usb anslutning, kan jag läsa ut abs koder med demoversionen?
var köper jag en sådan?
Hans
Japp det är bara program och kabel.
Jag köpte min på tradera. Det var då med USB ansl. som jag aldrig fick att fungera.
Köpte en annan med seriell anslutning och det fungerade klockrent direkt.

Finns även på ebay att köpa.
av hassehorn
Styrboxproblem är min teori. Har varit med om samma fenomen på en 850 -96 m Tracks och V70 -98 och båda gångerna slutade det med boxen. Första gången lät jag renovera boxen och andra blev det skroten och en beg. Mitt tips ; låna box av en bekant som har samma typ av bil och kolla. Numret på boxeb måste stämma.
C70 T5 cab 2001 med startproblem

[/quote] [quote=Filipgroon post_id=<a href=&quo[…]

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]