Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raptor50
Var inom på besiktning för ett tag sedan, och fick fixa några handbromsar och lampor, men i mellantiden så har jag fått ett nytt fel.. :(
Har en fel kod som säger P0115 Motorns kylvätsketemperaturgivarkrets 1
Det startade med att jag skulle flytta bilen på morgonen. Jag startade upp och flyttade bilen (som hade stått hela natten) kanske en 100 meter, och när jag stängde bilen så slutade inte fläkten att gå, så jag drog ut en kabel som sitter fästat på fläktkåpan och den stannade.. :)
Denna kabeln glömde jag att sätta på plats igen när jag startade upp lite senare. Efter 4 meter backande så började "Lambda" lampan lysa.
Jag bara undrar om det har hänt något eftersom jag glömde sätta den på plats eller om det redan lyste på lampan, men jag var för trött för att tänka på det..
Jag undrar också på om det är endast kyltemp givaren som kan vara fel eller kan det vara en massa andra saker?
Jag har redan körförbud på bilen, och jag sitter "fast" på min stuga mitt i skogen.. Hur gör jag?
Förslag??
av T-rex
lossa minus polen en stund typ 30 min, det kan avhjälpa felet, tänk sen på att tomgång o lite andra saker tar sin lilla tid att ställa in sig (om bilen går lite konstigt menar jag)
av Raptor50
Det skall jag testa som det första jag gör i morgon.. :)
Någon som vet om man kan mäta och vad det skall vara för Ohm på temp givaren?
av Raptor50
När jag googlade så hittade jag en annan tråd här i forumet som gav svar på hur många Ohm det skulle vara, så jag får kolla det också i morgon..
Märkte på den sista turen i dag att fläkten går när motoren blir varm, men inte som den brukar göra. Den har brukat gå efter jag stängt av tändningen också, men det gör den inte nu.. :(
av Raptor50
Temp givaren visade 4800 Ohm vid runt 10 grader.
Efter det jag hittade skulle den ligga på 2800 vid 20 grader, och 7300 vid 0 grader, så det värkar som stämmer ganska bra.. Så var det något om att det tog för lång tid upp till normal drifts temperatur som boxen får meddelande också.
Men det har jag inte hittat något om hur lång tid det skall ta.. Om så är fallet så kan det ju vara termostaten också kanske.. ??
Bilen är fortfarande strömlös, så jag skall ut igen om en kvart för att kolla om det fortfarande är en julgrans belysning på min instrumentbräda.. :(
av Raptor50
Och efter att batteriet var kopplat bort i en halvtimme, så har julgrans belysningen blivit BORTA.. :)
Tackar så mycket för tipset T-rex.
Nu skall jag brå åka till BP och se om det går att få igenom bilen..
av Raptor50
GODKÄND.. :) YES..
Bara restärande kvar.. :(
Var tydligen fortfarande lite ojämn handbroms bak, men han sa inget.. :) Får nog kanske skruva ut en hjulbult och strama upp lite till..
Ta bort 1 hjulbult som sitter ganska högt uppe, ficklampa och en liten skruvmejsel som man kommer in till juster skruven med.. :) Rätt smidigt faktisk..

Tackar för alla förslag som hjalp mig fram till en godkänd bil.. :)
av anderserik
Raptor50 skrev:Och efter att batteriet var kopplat bort i en halvtimme, så har julgrans belysningen blivit BORTA.. :)
Tackar så mycket för tipset T-rex.
Nu skall jag brå åka till BP och se om det går att få igenom bilen..
Jag fick samma larm på panelen,sen läste jag på felkod PO115,sen kopla jag ur minuspolen på batteri en halv timme sen kopla på
och det fungera,lampan är släckt på panelen,jag tackar så mycket för tipset,det var värt myckt,Tack PS.Bilen går som ett spjut DS.
Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]

Får försöka med någon fuskla[…]

Ett tips för den som är på resande[…]