Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sussie_82
Hej!
Har lite strul med min växellåda när jag ska växla ner från fyran till trean. Jag kan inte ta växelspaken från fyran och lägga i trean direkt utan för att få i trean må jag ta växelspaken halvvägs ner i tvåans läge, sen kan jag lägga i trean. Ett litet irritationsmoment bla vid omkörningar.... :???: Vad kan det bero på?
bilen ( 850 se2,5 -95) har rullat 23340mil. Hör dessutom ett skrapljud ibland när jag har släppt upp kopplingen på tvåans växel.... Tacksam för svar.
av *pettson*
Sussie_82 skrev:Hej!
Har lite strul med min växellåda när jag ska växla ner från fyran till trean. Jag kan inte ta växelspaken från fyran och lägga i trean direkt utan för att få i trean må jag ta växelspaken halvvägs ner i tvåans läge, sen kan jag lägga i trean. Ett litet irritationsmoment bla vid omkörningar.... :???: Vad kan det bero på?
bilen ( 850 se2,5 -95) har rullat 23340mil. Hör dessutom ett skrapljud ibland när jag har släppt upp kopplingen på tvåans växel.... Tacksam för svar.
Du har två alternativ.. det ena är att ingående axeln kärvar på lådan. Det andra är att synkringarna redan fått så mycket stryk att dom inte förmår att stanna lådan vid växlingen. Bägge jobben krävs det att man tar ned lådan för. Det finns inga delar till växellådans inre att köpa tyvärr.
Användarvisningsbild
av Sussie_82
Är inte så insatt i hur en låda är uppbyggd men om det inte finns några reservdelar är det då någon ide att be någon ta ner lådan å kolla på den,
eller är det bara att se sig om efter en ny? Lär ju kosta en hel del bara att be någon plocka ner å kolla på den.... :cry:

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]