Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Heej!

Jag har tänkt köpa en 850 t5 som är skit fin med fina fälgar och bra puts..
Men toppen kan va sprucken eller packningen..
Vet att bilen kokar så kunde va termostaten också..

Är det värt att köpa den billigt? Kan det va mer än toppen som gått sönder?
Hej!

Beror på vad man menar med billigt. 1000-10000? =)

Om man ser det hela på ett enkelt sätt så är det bara att byta termostaten för runt en hundring och vips har du en bra bil!

Om vi ska göra det lite värre så kan vi utgå från att motorn kokat riktigt rejält med följden att toppen har slagit sig riktigt ordentligt och ev sprickor också... Om jag inte visste riktigt så skulle jag räkna med att skaffa mig en annan motor och att betala bilen därefter.

Kolla vad skroten tar för en motor så vet du vad som kan vänta ja plus arbetet då...

Vet du något mer eller är det bara det att motorn blir varm och kokar? Har den körts något i detta tillstånd vad du vet?
Jag själv har inte kört den än men iaf..

Jag har en topp som jag kan köpa billigt plus en som byter så jag slipper det..
Bilen har flyttats 40m sen den gick sönder, så den står bara..

Men som sagt jag ska kolla på den när som o se hur den går och allt..
Luktar det avgaser i expantionskärlet så blir det inte mkt för den bilen inte men om det enbart
är termostaten så blir den ju billigare att laga iaf..

Mer än att det luktar avgaser eller att det är tryck i expantionskärlet som är tecken på
att toppen har spruckit eller packningen som gått?

Mvh
Håller med föregående, nån tusenlapp är rätt pris. Tänk på när du inte kan provköra då har du ingen aning om hur växellåda och annat "dyrt" funkar. Vad där är för fälgar och annat är ganska ointressant när bilen inte går. Skruvar man själv ska man se till att "få betalt" för eget jobb när man köper en defekt bil. Tex räkna vad motsvarande rep. kostar på märkesverkstad, dra av det på priset på motsvarande fefri bil. Så brukar jag räkna när jag handlar något.
Jag brukar tänka som så att varför fixar säljaren inte själv felet, om bilen är bra för övrigt så lönar det sig oftast att göra vid ett fel innan försäljning. Om man känner säljaren väl är det ju en annan sak.

B4b B4b,A modellen

Nästa elbil från Volvo?

Jag är inte helt såld på raml&oum[…]

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]