Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kurant
Lite tråkigt att man bara ser att det tillkommit en knapp på klimatkontrollen efter allt arbete så jag hoppas verkligen att det fungerar sedan.

Har man radion på och kaffe till hands så är det inget krångligt eller jobbigt alls och det går fortare och lättare än vad man från början tror att det skall gå.

Lite mentalt jobbigt att bo 20 Km från närmaste reservdels affär när man skruvat isär bilen, ifall om något går åt pipsvängen, men ibland ar man tur ;)
av kurant
Idag knackade UPS på dörren och levererade detta :)
4-vägs manometerställ, 4 x 1.5 meter slang + kopplingar r134a passande i bilen.
Pris 200€ (ca 1800 inkl frakt och eu moms)

Bild
Användarvisningsbild
av Kompe
Grymt jobbat! :shock: 8)
av kurant
Det bådar gott :)
vakuumsugit i ca 2 timmar, stängde kranen för att kolla och efter 30 minuter har inte mätaren rörtsig, så någorlunda tätt är det i alla fall.
Nu är det bara att fixa en adapter nippel så jag kan provtrycka med tryck också och hoppas på det bästa :)
Har värmt det mesta med varmluftpistol / värmefläkt så förhoppningsvis är det ingen fukt kvar i systemet.

Bild
av Andazon
Du kom väl ihåg att byta alla lampor till instrumentbelysningen när du hade panelen nere?
Samt att jag hade nog även monterat ett kupéluftfilter inkl. hållare om det inte fanns sedan tidigare...
// Andazon
av kurant
Japp, alla lampor äro bytta, filter med hållare monterat oxå + lite annat fix när bilen ändå var i molekyler

Fyllde i systemet precis, och kompressorn startade (utan missljud m.m.)+ kyla kommer.
Ska bara hoppas att det är tätt oxå så det inte finns någon smyg läcka, ska kolla trycket om någon timme igen :)

Total kostnad inkl vakuum pump, manometerställ, AC från skroten + "gasol" (gasolen kostade 100:-): 4600:-
Har inte bytt torkfilter ännu men det skall göras vad det lider, ville bara se om det var tätt och fungerade ifall jag ändå hade behövt riva ner grejjer igen.

Så budgeten är väl spräckt på ett sätt och ändå inte på ett annat sätt :)

Verktygen lär tjäna in sig rätt så fort :)

B4b B4b,A modellen

Nästa elbil från Volvo?

Jag är inte helt såld på raml&oum[…]

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]