Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skiftade idag till vinterdäck. Märkte då att vä bromskiva bak såg lite dålig ut. lite repig och den verkar väldigt tunn.
Mätte tjockleken, ca 8.5 mm. Är den för tunn? Skivan byttes i vintras. Bromsarna verkar inte ligga på
och beläggen verkar ganska fräscha. Skruven som håller skivan satt löst så skivan glappade lite när hjulet inte satt på.
Någon som vet?
Användarvisningsbild
av js1
Minmåttet för bakskivorna är 8.4mm så det låter märkligt att dom redan skulle vara i princip nerslitna om du nu mätt rätt eller inte kört extremt långt och hårt sen i vintras. Nya ligger dom runt 9.5mm (Kan nämna att på min 96:a sitter det fortfarande originalskivor bak, dom har ett par tiondelar kvar till mingränsen. Har gått 15000mil). Skivan fixeras mot navet när du spänner fast fälgen så där är väl inte direkt nån ko på isen. Risken om den sitter löst när du har av hjulet är väl att den skulle hamna snett om det ligger skit bakom.
Min-måttet gäller vid byte av klotsar, ex. du har nedslitna belägg som du ska byta är då skivan 8,4mm klarar den ett klotsbyte till. Många piratklotsar är betydligt hårdare än original och sliter mer på skivan.
av *pettson*
rd350 skrev:Min-måttet gäller vid byte av klotsar, ex. du har nedslitna belägg som du ska byta är då skivan 8,4mm klarar den ett klotsbyte till. Många piratklotsar är betydligt hårdare än original och sliter mer på skivan.
Många vill ha det till att det är så, men det är totalt felaktigt.
Är skivan 8,4mm så ska den inte nyttjas mer utan bytas ut direkt, även om det bara var ett klossbyte som var planerat. Man monterar inte nya klossar så skivan slits ned under minimåttet.

Tittar vi på vad volvo själva säger så blir det såhär..

Bakhjulsbroms
Bromskivor:Typ Massiva
Yttre diameter:295 mm
Tjocklek, nya:9,6 mm
Tjocklek, minimum:8,4 mm
Minsta rekommenderade skivtjocklek vid ditsättning av nya bromsbelägg:8,9 mm

Framhjulsbroms
Bromsskivor:TypVentilerade
Yttre diameter:280 mm
Tjocklek, nya:26,0 mm
Tjocklek, minimum:23,0 mm
Minsta rekommenderade skivtjocklek vid ditsättning av nya bromsbelägg:23,8 mm
av *pettson*
Inlägget jag skrev, som du just svarade på innehåller information rakt av saxat ifrån volvo.

Tjocklek, minimum:8,4 mm
Minsta rekommenderade skivtjocklek vid ditsättning av nya bromsbelägg:8,9 mm

Har volvo ändrat sej nyligen? Vore intressant att se den ändringen.
Dom är isåfall dom enda av varenda bilmärke jag någonsin skruvat med som tycker att en skivas minimått är ett mått där man sätter den sista belägguppsättningen.
Alla andra har det som mått för att kassera skivan som förbrukad.

B4b B4b,A modellen

Nästa elbil från Volvo?

Jag är inte helt såld på raml&oum[…]

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]