Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Söker på reg nr på både biltema och Skruvat och hittar inga framhjulslager, det kan väll inte vara nått specielt med just CROSSCOUNTRY? bör väll vara samma som på V70?
det är 2.4turbo automat awd xc70 den första , 97-99års
vilka ska jag köpa? helst biltemas för dom är jäkligt billiga, omkring 600kr istället för 1600kr hos andra
Är det vanlig v70 2.5t /2.4t som passar eller är det speciella till just XC70 första gen ?
:???: inte helt lätt detta :???:
finns två modeller, en med mutter som ingår, en utan.
det ser ut att vara nån mutterfästning på navet när man tog bort hjulet och kolla.
så det beställdes hjulager med mutter som ingår, om det nu blir rätt återstå att se sen. :???:
jag kommer ge svar när det är monterat.

är bilen tillverkad före 06-1998 bör det vara med muttern stod det, men inget är 100% den här bilen är tillverkad före 06-1998, jag återkommer med svar hur det gick nästa vecka
Stor mutter ser det ut som

nu har prylarna kommit, och jag är sugen på dra till gör det själv hallen.

Råkar nån ha minne för vilka verktyg som behövs till detta jobb ?
byta skivor samt framhjulslager på 98a v70 (förstageneration)

Är det torx eller insex? storlekar?
klarar jag mig på från10mm till 22mm nycklar eller är det större på hjullagret? så man vet köpa rätt hylsa. den ser stor ut

Tacksam för snabba svar
tack ketto:)
vilken tur att jag fick veta detta, annars hade jag fått ta loss hjulet i onödan & vända hem igen samt betala gdshall.
Då blir det skaffa verktyg innan jag åker till GDS hallen på OK/Q8

36mm hylsa och torx kit blir det skaffa om ingen råkar veta exakt storlek på torx ? kanske köper en torx-hylsa
då bara istället för helt kit
av *pettson*
När du nu tar skaffar hylsa 36mm. Så packar du samtidigt in dragskaftet som bör vara grövre än ½tum, samt nån meter rör till det så att du kan ta i.
Sen är hylsan E14 vilket sällan går att köpa löst så en uppsättning av dessa lär det bli.
Som grädde på moset så KAN drivknutens splines vara limmade igenom hjullagret, vilket innebär en ny utmaning med värme och en avdragare.
Vilket det är får du inte veta förräns muttern är loss.

B4b B4b,A modellen

Nästa elbil från Volvo?

Jag är inte helt såld på raml&oum[…]

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]