Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 28sold
Har nyligen bytt kopplingen på min 850 gle och urtrampningslagret.
Innan det byttes så var det inget skrammel från lådan men nu efter bytet så skramlar det när kopplingspedalen är uppsläppt och har jag pedalen nertryckt inget ljud.Den ingående axeln smörjdes upp då den var torr också.
Så varför har den börjat skramlat efter bytet?
så ni med skramlande lådor blir den tyst när ni trycker ner pedalen också?
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Det är lagret till växellådans ingående axel som är dåligt. Med kopplingen uppsläppt och växeln i friläge så roterar ingående axeln, och lagret rasslar. När du trycker ner kopplingen stannar axeln (och därmed lagret), och det blir tyst.
av 28sold
Är det standardfelet på 850 med dom rasslande lådorna?
som sagt den var helt tyst innan kopplingsbytet och nytt urtrampningslager är det isatt självklart.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Det är ett standardfel på alla bilar nästan... Har bilen gått tillräckligt många mil så börjar det rassla. En av anledningarna är att det inte finns intervaller på oljebyte i växellådan numera.

Om det hade varit urtrampningslagret så hade det varit tvärtom, det hade rasslat när du trycker ner pedalen och varit tyst när det är uppsläppt.

Det är konstigt att det var tyst innan du bytte, men det kanske har kommit in skit? Blåstes axeln av med tryckluft eller så? Det sitter ju en packbox som tätar över axeln, om man blåser med tryckluft är det lätt att det kommer in smuts där.
av 28sold
Nej men däremot så var den helt torr,nåja det är väll bara att gilla läget och åka vidare.
Tack
av *pettson*
Busta_Hymen skrev:Det är ett standardfel på alla bilar nästan... Har bilen gått tillräckligt många mil så börjar det rassla. En av anledningarna är att det inte finns intervaller på oljebyte i växellådan numera.

Om det hade varit urtrampningslagret så hade det varit tvärtom, det hade rasslat när du trycker ner pedalen och varit tyst när det är uppsläppt.

Det är konstigt att det var tyst innan du bytte, men det kanske har kommit in skit? Blåstes axeln av med tryckluft eller så? Det sitter ju en packbox som tätar över axeln, om man blåser med tryckluft är det lätt att det kommer in smuts där.
Det är inte så enkelt att det är standardrasslet i lådan då?.. har en kompis som fått tag i ALLA lager till en låda via en renoverare.. han har bytt lagren samt synkringarna och diff.. (allt utom kuggen och stockarna i sej alltså).. och den rasslar lika fint nu som innan.. och yes alla delarna är nya..
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Det är nog så... Man ska inte krångla till saker i onödan :) Som Frigge skrev i en annan topic med ungefär samma innehåll: det är ett arbetsljud, helt enkelt.
av JH
Busta_Hymen skrev:Det är nog så... Man ska inte krångla till saker i onödan :) Som Frigge skrev i en annan topic med ungefär samma innehåll: det är ett arbetsljud, helt enkelt.
Har alltså inget med oljebytesintervaller att göra...
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
JH skrev:Har alltså inget med oljebytesintervaller att göra...
I så fall inte... men därmed inte sagt att det är rätt att inte ha intervaller. När oljan hettas upp slås dess (från början relativt korta) molekylsträngar samman till längre. Ju mer detta upprepas, desto fler och längre molekylsträngar får man. Till slut blir oljan ungefär lika smörjande som ett glas mjölk (nåja, men jag var ju tvungen att analogisera lite). Det gäller alla oljor, inte bara växellådsoljan, men eftersom lådan ibland kan bli extremt varm är den extra känslig. Detta enligt svenska Shell.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]