Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av md_madness
Lämnade in bilen för 4-hjuls inställning för 1 vecka sedan för att ratten inte var centrerad och bilen drar lite snett då man släpper den. Ratten blev rakare men inte till 100%. Och bilen drar fortfarande snett till höger, då jag ligger och puttrar under 10 km/h i timmen håller den sig ganska rakt. Vad kan det vara för fel då 4-hjulsinställningen är fixad? kan tillägga att däcken som är på den nu är väldigt sneslitna, kan det påverka att den drar? verkar inte heller som att det påverkar då man bromsar in.
Användarvisningsbild
av Lindepär
Min erfarenhet av hjulinställningar på personbil är att samtliga hjul mäts, men oftast justeras inte bakaxeln. Detta kan göra att om bakaxeln är lite snedställd gentemot chassiet och framvagnen justeras vinkelrätt mot chassiet när ratten står rakt, gör detta att framvagnen vid körning vill rätta sig efter den snedställda bakaxeln och ratten blir då lite sned igen. Du kanske fick någon form av mätprotokoll med före- och eftervärden på hjulvinklarna - kanske du hittar svaret där?
av *pettson*
md_madness skrev:Lämnade in bilen för 4-hjuls inställning för 1 vecka sedan för att ratten inte var centrerad och bilen drar lite snett då man släpper den. Ratten blev rakare men inte till 100%. Och bilen drar fortfarande snett till höger, då jag ligger och puttrar under 10 km/h i timmen håller den sig ganska rakt. Vad kan det vara för fel då 4-hjulsinställningen är fixad? kan tillägga att däcken som är på den nu är väldigt sneslitna, kan det påverka att den drar? verkar inte heller som att det påverkar då man bromsar in.
även om bilen är rätt inställd idag. Så kommer den att fortsätta dra snett om däcken är snedslitna. Den enda åtgärden du kan göra själv (och snabbt) låna däck till styrhjulen av nån och provkör.. hjälper detta så är det dina däcks fel. Hjälper det inte så är det verkstan som inte gjort sitt jobb ordentligt..
av md_madness
Tack för svaren, skall börja med att låna 2 däck från en kompis och testa, då däcken som sitter på är grymt sned slitna. Återkommer om problemet kvarstår.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]