Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hasse6662
Hej. Jag har en Volvo 855 SE -97'a 2,5 10V. Om jag inte har helt fel för mig så är det dubbla kamaxlar på den. Nu undrar jag om någon vet om man kan sätta dit en topp ifrån en GLT istället, den har 20V istället? Är det den enda skillnaden mellan en SE och GLT? Min tanke är om man får 170HK då som GLT'n har istället för dom 144HK den har idag? :?: :?: :?:
av olman
Finns ju chip att köpa för ett par tusen annars . Ska tyligen göra stor skillnad just på 10 ventilaren.
Användarvisningsbild
av Loner
olman skrev:Finns ju chip att köpa för ett par tusen annars . Ska tyligen göra stor skillnad just på 10 ventilaren.
Tänker du inte på 140hk 20V motorerna nu?

/L
av olman
KG Trimmning har till 10 ventilarna o det ska tydligen göra stor skillnad. Vet bara en som provat men han var riktigt nöjd . Tyckte den gick bättre än glt i alla fall.. Är hörsägen så jag vet inte säkert . Tror chippet kostade 3000 nytt
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Som svar på frågan så går det inte att bara byta topp. ECM har ju ingen aning om vad för hårdvara som finns, du har fortfarande en mappning efter 10V-toppen. Om det sen är ytterligare hårdvaruskillnader mellan de två motorerna låter jag vara osagt, men det skulle inte förvåna mig om det är så. Nån som har koll?
av *pettson*
Busta_Hymen skrev:Som svar på frågan så går det inte att bara byta topp. ECM har ju ingen aning om vad för hårdvara som finns, du har fortfarande en mappning efter 10V-toppen. Om det sen är ytterligare hårdvaruskillnader mellan de två motorerna låter jag vara osagt, men det skulle inte förvåna mig om det är så. Nån som har koll?
om vi bortser från topplocket i sej så skiljer insuget.. grenröret.. och insprutnings systemet i helhet..
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Misstänkte nästan det, men jag vågade inte skriva det... Känns lite dumt att uttala sig när man inte är säker. Jag säger tillräckligt mycket dumt ändå! ;)
av King of Thieves
Som redan sagts tidigare så är det rätt så stor skillnad på en 10 o en 20 ventilers motor. Motorstyrning, insug, grenrör samt en hel del annat. Blocket till motorn må vara o är nog samma.

Däremot så borde det väl inte vara omöjligt att helt enkelt få tag i en begagnad GLT motorn med tillhörande motorstyrning o lyfta i. Är nog enklast så (om man bortser från chip)

Finns ju tämligen gott om Volvosar ute på skrotarna så motorer borde finnas ett par stycken också :-)

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]