Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
För att skydda mot oljud kan du lägga t.ex. lithiumfett på splinesen och anliggningsytan mot hjullagret. Men dessa oljud är kanske vanligare på V70 från och med ~99 där det är annorlunda splines.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Nej inget lim! Har bytt på båda mina bilar, 855 och s70. Det räcker bra med fett.
av Breaker
Tack alla för svar,fick ej loss den gamla knuten ur lagret så vi fick ge oss.han ska höra vad verkstaden tar för att byta den.har ingen bra avdragare och vågade inte värma den ifall det skadar lagret.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Där har du anledningen att lägga fett i splinesen, hade det varit det från början hade du kunnat trycka knuten ur navet med pekfingret.
Användarvisningsbild
av kenlav
goransson89 skrev:Nu är det väl så att enligt Volvo så ska man ha lim... Men eftersom inte jag (eller någon annan här) använder lim. Så gör du som du vill.. Gör som man ska göra (Limma) Eller gör som alla andra (Limma INTE) Du avgör själv ;)
Lim sitter orginal på splinsen mot hjullagret,,, inre splines är ju på drivaxeln och drivknuten sitter fast med en låsring och där finns inget lim.. för att få loss drivknuten från lagret om det är limmat så är det värme värme och yttligare värme som gäller sedan en trearmad avdragare. För att sedan få loss drivknuten från drivaxeln så behöver du en låsringstång som öppnar utåt och en slägga. När jag bytte på min Volvo så slutade det med att jag fick slå sönder hela drivknuten. Kvar blev den del av drivknuten som man trär på drivaxeln och för att få loss den delen fick jag ta till vinkelkapen och kapa längs splinesspåren på 2 ställen innan det lossnade. Byt framhjulslgret om du måste värma med svets eller gasolbrännare då det finns risk att det pajar av värmen. Så lycka till.
av *pettson*
Behövs absolut ingen slägga för att få loss knuten från drivaxeln. Behövs en normal hammare och rätt låsringsverktyg. Samt att man vet vart man ska slå för att vara effektiv. TEKNIK alltså, inga monsterverktyg.
Har monterat nåt hundratal varav en del suttit riktigt tajt, men aldrig behövt mer än hammaren ändå.
Användarvisningsbild
av Ravi
Jepp Pettson håller med har själv plockat många ,med rätt teknik så funkar det bra!
Användarvisningsbild
av kenlav
*pettson* skrev:Behövs absolut ingen slägga för att få loss knuten från drivaxeln. Behövs en normal hammare och rätt låsringsverktyg. Samt att man vet vart man ska slå för att vara effektiv. TEKNIK alltså, inga monsterverktyg.
Har monterat nåt hundratal varav en del suttit riktigt tajt, men aldrig behövt mer än hammaren ändå.
Om du hade försökt med min drivknut hade du fått sätta en "omöjlig drivknut" till ditt konto. Försökte först med låsringstång och lättare verktyg typ hammare, blyklubba, gummihammare, olika drivdorn runt om hela anläggningsytan men det satt fastärgat så kraftigare hammare/slägga blev sista alternativet att få bort drivknuten från axeln. Kvar blev som sagt inre delen av drivknuten som lagerkulorna rullar emot och för att få bort denna så var det vinkelkapen och kapa försiktigt längs splinsen som var enda alternativet. På den andra drivaxeln så var det inga problem utan den släppte så fint med låsringstång och lättare slag med hammare på "rätt ställe".
av *pettson*
Bara att du fick innerdelen kvar bevisar att det blivit fel.
Det är nämligen BARA innerdelen man knackar på. Det är BARA den som ska få bestämda stumma slag. Inget annat någonsin. Då är det bara den som kan flytta på sej utåt. Att slå på ytterdelen överhuvudtaget gör att man har onödigt mycket jobb framför sej.
Innerdelen har dessutom en förhöjning till för ändamålet. Det är det ENDA stället där man ska knacka, det gör att man koncentrerar kraften åt rätt håll utan att slinta. Det är inte särskilt vanligt att knutarna släpper så som du beskriver att det gjorde på andra sidan nämligen.

Så slå vid pilen så löser det sej mycket lättare.
Bild

Vet att det är en del bilder som är phot[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]