Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin1g
#54216
Har lekt med tanken på att om man kan byte från en manuell låda till automat?? Det borde "bara" vara växellådan plus lite styrenheter till motorn? Visst kan man byta bil men det är en massa krångel med det samt att man alltid förlorar pengar så om man hittad een billig beg. låda och nån som kunde byta för en rimlig peng eller göra det själv... nån som vet mer om detta??
av Frigge
#54239
Tyvärr är det nog inte så lätt. Du blit tvungen att köpa en ny komplett kabalematta till motorn då TCM (växellådsstyrenhet) kablage saknas.
TCM komunicerar ju via Can-nätet o bilen är ju fabriksspecad med manuell så det är nog omöjligt att få i mjukvara för automatlåda.
Lägg ner det o byt bil istället :wink:


/Fredrik
av martin1g
#54533
ja det får bli nedläggning av det projektet...
av martin1g
#57628
FAST Å ANDRA SIDAN.... skulle man inte kunna byta BÅDE låda och motor?? Alltså ta det från en automatväxlad bil och sätta i min manuella??? Teoretiskt då alltså, det lönar sig nog inte....Men kan man göra det? :?:
Användarvisningsbild
av g00ey
#58440
Det låter som ett ganska så omfattande projekt men det borde räcka med att byta/lägga till följande om du hittar en skrotad V70 med samma motorkonfiguration:

- ECM
- TCM
- Kylare
- Växelspak och detaljer mittkonsollpanel (TIPTRONIC ECO/WINTER ...)
- Låda

Plus lite extra slangar och komponenter för påfyllning av hydraulolja och extra mätsticka mm.

Lycka till och ifall du misslyckas kan du trösta dig med att du har blivit en jävel på at meka med en V70..
av martin1g
#58460
Nej fy fan det är för mycket jobb.... :D
Användarvisningsbild
av g00ey
#58687
Det mest omfattande jobbet är nog att byta ut själva växellådan. Eftersom motorn är tvärställd kommer det att krävas en massa demontering innan man kommer åt ordentligt.

Undrar om differentialen för manuell låda är kompatibel med differential för automatlåda... Diffen och lådan är ganska så "sammansvetsade" och det ser lite lurigt ut att separera dessa två...

Sedan får du nog installera en extra kabelhärva (mellan låda och styrenhet) så att du kan sticka in en TCM modul (det finns en ledig plats för detta intill ECM så det är bara kablarna och stiften som behövs) och förmodligen behöver det dras lite extra kablar mellan TCM och ECM. ECM modulen borde kunna lämnas in för omprogrammering för drift av motor med automatlåda. Torde vara billigare än att byta ut den.

Eftersom automatlådan kräver kylning av hydraulvätskan måste du antingen byta ut den eller montera dit en extra kylare. Bilar med automatlåda brukar ha en extra kanal för hydraulvätska inbyggt i kylaren. Volvo kanske har en separat kylare för hydraulvätskan. Kan ta reda på det ...

Kopplingen kan man ta väck iom att automatlådan har turbin.

Jag tror mätstickan sitter direkt på lådan men du får fra lite slangar mellan låda och kylare samt en luftslang så att systemet kan lufta sig.

Växelspaken bör du byta ut men du behöver nog inte dra om vajrarna. Det räcker nog med att ta väck den ena och låta den andra sammanföra spaken med lådan. Men extra kabeldragning till TCM lär nog krävas.

Men moderna bilar med C-cam buss kanske har en "accesspunkt" inne i kupen vilket kanske rentav underlättar kabeldragning. Men denna buss är väl en modernitet som endast förekommer på Volvos nyaste bilar, eller?

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]