Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emma
Jag lyckades faktiskt komma fram till att det var luftpumpen!! :D Kröp under bilen, tog loss platsskyddet och gjorde även en så simpel sak att dra ur säkringen för luftpumpen och när den var ur va bilen tyst och när den va i lät bilen.. så det är det som är problemet, och vad jag kunde se så tror jag att relät sitter på själva pumpen, och ser inte alltför avancerad ut att byta?!

Men alla tycker det är så underligt att den finns där, för dom flesta säger "Det ska inte finnas nån sån pump där"... vad är den funktion?!
av *pettson*
Pumpen har den funktionen att när motorn är under 30grader celsius ska den blåsa in luft precis bakom avgasventilerna i upp till 2 minuter. Den extra luften används i hop med dom fetare avgaserna till att få en liten förkatalysator (ser ut som en liten påsvetsad termos på vanliga katalysatorn) att tända upp. Dom aktiverade gaserna från förkatalysatorn blir riktigt heta, det i sin tur tänder upp stora katalysatorn fortare. Thats it.. Det har inget med motorns egen gång att göra i sej.
av Emma
Okej.. :) Hur viktig är den? hur farligt är det att köra den utan? Funderar på om jag måste panikbyta den och inte använda bilen utan den?
Eller så får jag väl sätta i säkringen varje gång jag ska köra och dra ur den när bilen ska stå..
av *pettson*
Min högst personliga åsikt är att man kan strunta i den om det är allvarliga fel. Den påverkar inte motorgången på nåt sätt på din årsmodell. Vad gäller reningen så om jag inte missminner mej så blir den sådär 1-2 minuter senare till full rening i katalysatorn. Högst försumbart om man tänker på vad en ny pump kostar i förhållande till nyttan (ca 6500kr). MEN..OM problemet är ett relä för några hundralappar så är det värt att reparera problemet och ha den inkopplad.
av Emma
Okej, men då tror jag nog att jag ger det ett försök att byta relät och hoppas på att det är det som är problemet då. För en ny pump det tycker jag ju inte att det är värt, pumpen kostar ju då alltså mer än hälften så mycket som jag köpte bilen för.. :/

Tack så jätte mycket för svaren! :D
av NiklasO
*pettson* skrev:Min högst personliga åsikt är att man kan strunta i den om det är allvarliga fel. Den påverkar inte motorgången på nåt sätt på din årsmodell.
Från vilken årsmodell börjar den påverka motorgången?
av *pettson*
NiklasO skrev:
*pettson* skrev:Min högst personliga åsikt är att man kan strunta i den om det är allvarliga fel. Den påverkar inte motorgången på nåt sätt på din årsmodell.
Från vilken årsmodell börjar den påverka motorgången?
Egentligen påverkar den inte motorgången på nån modell rakt av, men på dom senare modellerna ska tydligen lambdasonden läsa av om luftinblandning sker. Upp till 1996års modell av 850 vet jag att jag har åtgärdat genom demontering/ pluggning utan att det påverkat några felkoder. Det som är viktigt är att man pluggar pulsairventilen som sköter inblandningen av luften om man nu ändå inte ska ha pumpen kvar, det görs enklast med en plåtbricka. Det är nämligen inte ovanligt att dom går sönder så att luften får fri väg in i avgaset (även avgaser kan sticka åt fel håll).

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]