Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TFN
Jeg har en volvo 850 1993 modell, 2,5l 20v.

Problemene startet for noen uker siden med at den plutselig begynte å stoppe når motoren gikk på tomgang. Det varierte litt om den stoppet helt eller om den klarte å hente seg inn igjen.

Men problemet ble bare verre, nå må jeg holde den på rundt 2500-3000 omdreininger for at den ikke skal stoppe. hvis den stopper vil den ikke starte igjen før den har stått noen minutter. Bensinforbruket har også gått kraftig opp, bruker litt i overkant av 2 liter på mila på langkjøring.

Søkte litt på nettet og fant ut at tomgangsmotoren kunne gi noen sånne problemer, så har byttet denne, men bilen oppfører seg helt likt. Det som var litt rart er at da jeg dro av slangen som går fra tomgangsmotoren til gasshuset så startet motoren og gikk, men stoppet så for jeg prøvde å kjøre bilen.

Feilkodene den kommer med varierer litt. Den har på A2 kommet med 1-2-1:Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig

På A2 varierer den mellom ingen feil og:
1-3-1 Impulsgivarsignal saknas
3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig
3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt

Tenkte på om det kunne være kamaxelgiveren, men da jeg dro ut denne kontakten ville ikke bilen starte i det hele tatt.

Noen som har vært borte i dette problemet tidligere og kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre?
Användarvisningsbild
av olindh
Om du släckt felkoderna och de återkommer så har du en bra fingervisning om var problemet ligger. Alla tre komponenterna som du fått felkod på är viktiga för att bilen ska fungera riktigt.

Du kan prova att rengöra komponenterna först och kolla kablar och kontakter så att allt är ok. Får du fortfarande felkod och komponenterna är lika gamla som bilen så kan jag säkert tänka mig att dom har gjort sitt.
Jag och en bekant med just en 93:a, glt, har precis bytt kamgivare och impulsgivare. Symptomen var plötslig volvo-död och samma felkoder som du har!
Givarna var enkla att byta också :D
av TFN
Hei og takk for svar.

Da har jeg bistilt delene så håper virkelig at feilen blir borte nå. Har snakket med flere og all sier at disse to er de som skaper problemene, så da er det håp.

Takker virkelig for tilbakemeldingene.
Da har jeg satt inn ny luftmassemåler og kamaksel sensor og bilen fungerer veldig bra. Det eneste er at den virker veldig lat (den var det før problemene oppsto også), det virker ikke som om alle 170 HK er der. Er det bare motoren som er sliten eller er det noe mer som kan være galt?

Noen som har noen forslag?
Har kjørt noen dager nå og det har ikke kommet noen nye feilkoder. Hørte av noen at det kan være den temperaturføleren som sitter i luftfilterboksen, kan dette stemme? Evt er det noe annet det kan være?
TFN skrev:Da har jeg satt inn ny luftmassemåler og kamaksel sensor og bilen fungerer veldig bra. Det eneste er at den virker veldig lat (den var det før problemene oppsto også), det virker ikke som om alle 170 HK er der. Er det bare motoren som er sliten eller er det noe mer som kan være galt?

Noen som har noen forslag?
Att den är slö kan ha många olika orsaker, det kan också vara en kombination av saker. Termostaten i luftfilterboxen kan vara en del av förklaringen, men den skillnaden den gör är ganska liten. Fel på det variabla insuget kan vara en annan förklaring.

Om motorn är sliten eller ej beror mycket på hur den har skötts och körts, en annan viktig faktor är miltalet vilket vi tyvärr inte har fått någon information om.

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]