Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bravolvo
Hejsan
Jag är helt ny här på forumet men har har en hel del erfarenheter vad gäller bilar

För 20 år sedan körde jag volvo,,då var det "top of the line" att köra 940 eller 960,,har haft otaliga sådana.Sedan kom jag in i ådran att köra BMW(aldrig mer)och även Audi. Audin (en 100:med 2,8 liters v:6a har förvisso gett mig 30000 problemfria mil med tanke på komforten och kvaliten.
Nu till frågan....Jag har blivit volvofrälst igen och har nu en 850-97 sedan 170 hk fullutr..ecc.farthållare mm mm
Varför lyser lampan för lambdan i fem till tio mil efter man gjort bilen strömlös,,,gång på gång borde inte problemet uppkomma direkt eller åtminstone efter någon kilometer???

Det går inte att stäng av värmen på förarsidan,,fick felmedd att spjällmotor är ur funktion/kortslutning/tempsensor klibbar???????
Kan detta vara ett mekaniskt fel istället för ett fel på servomotorn dvs har inte servomotorerna en utgående axel eller är det själva vattenventilen som går trögt??
Tacksam för svar
av *pettson*
Lampan lyser för att den inte betyder LAMBDA...
Den betyder däremot att felkod satts som kan påverka avgasutsläppen.
Det är drygt 30 koder som kan tända den inkl växellådan om man har automat lambdan står för några av dom bara.
Så det kanske är en bättre ide att få bilens koder urlästa än att beundra dess sken? Brukar ge mer problemfritt ägande.

Om du söker på forumet om värmen i bilen så lär du hitta gott om svar på olika varianter av problemen som finns. Och det finns ingen varmvattensventil. Glöm det helt. Det är alltid fullt flås på varmvattnet. Vilket också framgår rätt tydligt av mekhandboken du förhoppningsvis införskaffat med bilen för att kunna ta hand om den på bästa sätt.
av bravolvo
Tack för svaren Pettson
Självklart har jag kollat felkoden..."förvärmning främre lambda kortslutning" ......men min fråga är om det tvunget är sonden då eller om det kan finnas andra faktorer (förutom kontaktfel osv)
av *pettson*
bravolvo skrev:Tack för svaren Pettson
Självklart har jag kollat felkoden..."förvärmning främre lambda kortslutning" ......men min fråga är om det tvunget är sonden då eller om det kan finnas andra faktorer (förutom kontaktfel osv)
Nej det finns inga andra normala faktorer. Visst kan det vara kabelfel eller annat men det hör inte till vanligheterna. Är förvärmningen körd är det ofta sonden.
För att få veta måste du mäta helt enkelt.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]