- mån 28 aug 2006, 16:23
#57381
Hej!
Jag är en utlandssvensk bosatt i Spanien som äger en Volvo 850 GLT 20v -93, 170hk. Under de senaste månaderna har jag märkt att bilen gått mycket slöare än jag väntat mig, och när varningslampan för lambdasonden tändes på instrument panelen tog jag in bilen till Volvo Segovia för att dom skulle felsöka.
Det visade sig att mitt luftfilter var helt igenkorkat, och detta kan (enligt verkstaden) orsaka att luftmassemätaren skadas eftersom den kyls av luften från luftfiltret (sitter direkt efter filtret på den utgående tuben).
Nu bytte dom luftfiltret och pillade lite på kontakten till luftmassemätaren med en skruvmejsel för att rengöra kontaktytorna, och då slocknade varningslampan varpå vi blåste av övrig felsökning. Jag tyckte dock att bilen fortfarande gick lite segt, och efter ca 2 veckors körning så tänds samma varningslampa igen, dock utan att bilen har blivit slöare.
Fråga 1: Är det troligt att det är luftmassemätaren som har gått sönder alternativt inte fungerar 100%? För mig - en lekman - verkar det som om det är just den komponenten som inte är bra eftersom när dom på verkstaden pillade på den så släcktes varningslampan. Verkstadskillen trodde att det var den troligaste anledningen, men täckte upp flankerna genom att påpeka att det kunde vara vad som helst (typ Lamdasonden etc).
Fråga 2: Då denna komponent kostar ca 340€ här nere i Spanien så vill jag leta upp en begagnad på en skrot i Sverige. Har någon ett Volvo originaldelsnummer odyl som gör att jag kan hitta den på tex Bildelsbasen.se?
Tack på förhand,
Magnus Olson, Segovia, Spanien
Jag är en utlandssvensk bosatt i Spanien som äger en Volvo 850 GLT 20v -93, 170hk. Under de senaste månaderna har jag märkt att bilen gått mycket slöare än jag väntat mig, och när varningslampan för lambdasonden tändes på instrument panelen tog jag in bilen till Volvo Segovia för att dom skulle felsöka.
Det visade sig att mitt luftfilter var helt igenkorkat, och detta kan (enligt verkstaden) orsaka att luftmassemätaren skadas eftersom den kyls av luften från luftfiltret (sitter direkt efter filtret på den utgående tuben).
Nu bytte dom luftfiltret och pillade lite på kontakten till luftmassemätaren med en skruvmejsel för att rengöra kontaktytorna, och då slocknade varningslampan varpå vi blåste av övrig felsökning. Jag tyckte dock att bilen fortfarande gick lite segt, och efter ca 2 veckors körning så tänds samma varningslampa igen, dock utan att bilen har blivit slöare.
Fråga 1: Är det troligt att det är luftmassemätaren som har gått sönder alternativt inte fungerar 100%? För mig - en lekman - verkar det som om det är just den komponenten som inte är bra eftersom när dom på verkstaden pillade på den så släcktes varningslampan. Verkstadskillen trodde att det var den troligaste anledningen, men täckte upp flankerna genom att påpeka att det kunde vara vad som helst (typ Lamdasonden etc).
Fråga 2: Då denna komponent kostar ca 340€ här nere i Spanien så vill jag leta upp en begagnad på en skrot i Sverige. Har någon ett Volvo originaldelsnummer odyl som gör att jag kan hitta den på tex Bildelsbasen.se?
Tack på förhand,
Magnus Olson, Segovia, Spanien