Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fnatrik
Hej! är helt ny här men jag hoppas på lite hjälp ändå!:)

Har en 850 glt 97a som inte tål att stå på tomgång en längre tid, Bilen sätter felkod 443 katalysator effektivitet permanentfel (Har Motronic 4.4 system). Borde vara skit lätt när det är permanentfel och inte intermittent men så var inte fallet!

Man kan köra bilen i 200 mil utan att stå på tomgång en längre stund (ca 10-20 min i mitt fall) utan att bilen sätter några felkoder och fungerar felfritt. Men så måste man stå på tomgång (för att arbetskamraten ska höra att man är där på morgonen) och då tänds lampan efter ca 15-20 min, börjar med att man känner lukt av oförbränt bränsle (bakom bilen givetvis) vilket tyder på en fet blandning har provat att byta det mesta mot detta beteende

Saker jag bytt
*Lmm (polarn hade en som låg) dock kollat med en systemtest och den ger ett värde på 14kg på tomgång
*Luftpump + relä samt backventil till denna
*Lambda sond före och efter kat
*Insugspackning i samband med rengörning av vevhus vent och byte av oljefälla
*Kollat den vanliga lilla slangen på högersida av insuget
*Rengjort spjällhus dock inte tomgångs motor bilen håller ju en fin tomgång mellan 700-800 varv
*Stift,fördelare,rotor
*Bränslepumps relä
*Olja,oljefilter och luftfilter (om det har någon betydelse)

Allt jag kom på just nu

Mvh
av *pettson*
Din kod har nog rätt, din katalysator kräver permanent hög temp för att fungera enligt din beskrivning. Den är alltså slut. Byt kisse och bli av med problemet.
av Fnatrik
Inte för att vara jobbig men jag blir så nyfiken!

vill bara poängtera att det händer fast man kört 10 mil? avgaserna borde tappa temp men inte så pass att det på verkar effektiviteten efter att den är varmkörd?

säger inte att du har fel försöker bara lära mig mer :)
av *pettson*
Fnatrik skrev:Inte för att vara jobbig men jag blir så nyfiken!

vill bara poängtera att det händer fast man kört 10 mil? avgaserna borde tappa temp men inte så pass att det på verkar effektiviteten efter att den är varmkörd?

säger inte att du har fel försöker bara lära mig mer :)
Katalysatorn kräver drygt 600 grader för att tända. Sen blir den drygt 800 grader varm tack vare avgaser och dess reaktion. Fungerar den som den ska så fortsätter den att hålla tempen uppe med minimalt gasflöde tack vare de reaktioner som sker i burken. När katalysatorn börjar bli trött så krävs det att den ständigt håller tempen uppe med hjälp av avgaserna. Så fort flödet går ned så kallnar den fort. När den kallnar lite så slocknar den av och den blir mindre effektiv. Lambda 2 skriker då att det finns rörelse i avgaserna och du får felkod.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]