Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Hejsan Hoppsan här kommer ett tredje inlägg från mig, jag har nyss köpt min förstabil som jag ska fräscha upp så detta är väl inte sista inlägget där jag ber om svar och tips, hoppas ni inte ser det som någonting negativt!;)

Nu till bromsarna, bromsarna verkar ligga på, tog bort bakdäcken för att byta fjädrar idag och det går ju väldigt tungt att röra däcket med ett spärrskaft på hjulbultarna. Det är omöjligt att röra bromsskivan med handen. Eller ska bakhjulen gå tungt att snurra på grund av viskokopplingen? Om inte, vad ska jag göra för att dom ska bli bra igen, skivorna känns fina och även beläggen syns att det är mycket kvar av. Är det bara att ta loss oket och ta ut plunchen därefter sandpappra allt och smörja upp och sätta tillbaka oket? Eller brukar handbromsen kärva? hur avhjälps det? brakeclean, rengöra samt smörja upp?

Tack på förhand;)
Användarvisningsbild
av goransson89
Det bästa du kan göra är att ta bort bromsok, skivor och bromsbackar, kolla handbromsvajjrarna om dom går lätt. Går dom trögt så byt! Byt även handbromsbackar när du ändå är där inne och rotar.. Sen köper du renoverings satts till bromsoken och renoverar dom. Sen i med klossarna igen om dom ser fräsha ut. Då kommer det aldrig mer att krångla under åren du ska ha bilen. :) Annars är det bara ta isär och smörja upp allt och sätta ihop igen så funkar det ett tag, eller två...
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]