Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larzon79
är det praktiskt möjligt att flytta en ac från min ena volvo till min andra? den volvon jag använder har ac men fungerar ej, sen har jag en reservdelsbil däe ac fungerar, går det att flytta över ?
av *pettson*
Visst går det. Men du lär få tömma det och plocka ned hela bilen.. för att sen plocka ned andra bilen, flytta över och sen fylla den.
Det betyder att det är enklare att felsöka bilen, lösa problemet och ha AC som fungerar ändå.
av Lardi
skulle också vilja veta svaret på hur invecklat de egentligen är. Någon som monterat ett system?
Provtryckning och påfyllning av system samt ev byte/reparation av diverse delar är ja medveten om.

Står i valet å kvalet att sälja min bil för att den inte har ac eller köpa en skrotbil för en billig peng med ac å flytta hela systemet. (Denna skrotbil har även farthållare, samt avtagbar dragkrok ja är ute efter)

(För de är verkligen dött på begagnadmarknaden tycker ja efter en x70 utan ac eller andra tillbehör!)

Ledsen för kap av tråden, men vi är lite ute efter samma svar =)
av *pettson*
Lardi skrev:skulle också vilja veta svaret på hur invecklat de egentligen är. Någon som monterat ett system?
Provtryckning och påfyllning av system samt ev byte/reparation av diverse delar är ja medveten om.

Står i valet å kvalet att sälja min bil för att den inte har ac eller köpa en skrotbil för en billig peng med ac å flytta hela systemet. (Denna skrotbil har även farthållare, samt avtagbar dragkrok ja är ute efter)

(För de är verkligen dött på begagnadmarknaden tycker ja efter en x70 utan ac eller andra tillbehör!)

Ledsen för kap av tråden, men vi är lite ute efter samma svar =)
Hur invecklat det är var frågan..
Bortser vi från det som sitter i motorrummet så är det väl såhär..
Bild
Du får själv bedöma din kunskapsnivå. Det du ser på bilden ovan är ett förångarbyte på en V70-98
av Lardi
Bild
Känner igen den där bilden, eller iaf ett liknande kapitel.. Byggde om ljudet i bilen å flytta lite instrument..

Bild
Detta blev resultatet..

Men åter till ämnet, de ser inte allt för avskräckande ut, i focusen hade ja bort hela ventilationspaketet inklusive krockbalk. Är förångaren den krångliga i de hela? För demontera bräda osv är väll ingen jättegrej, nu vet ja iofs inte om de skiljer mkt mellan volvo å focusen? Focusen var inte delad bräda iaf, allt satt fast i krockbalken så de enklaste var å lossa hela den.
Känns lite tokigt att riva och byta en halv bil i princip bara för att en grej är sönder. AC:en består ju av många komponenter som sitter lite överallt (vid kylaren, vid kompressorn, in under instrumentpanelen i fläktsystemet som bilderna visar) och oftast tokigt till så det måste va enormt mycket mer arbetsbesparande att bara felsöka och byta den del som felar, om än dock det inte heller är så lätt.
av PTV
Stora arbeten tidsmässigt om man nu inte har annat för sig.Att det går är ju säkert men som sagt, är det verkligen värt problemet.Lite som att byta hela bilen för att en glödlampa gått sönder.Hoppas du får rätsida på det hela. :D
Användarvisningsbild
av StefanT5
larzon79 skrev:är det praktiskt möjligt att flytta en ac från min ena volvo till min andra? den volvon jag använder har ac men fungerar ej, sen har jag en reservdelsbil däe ac fungerar, går det att flytta över ?
Felsök vad som är fel och flytta över det som du behöver för att laga då sen fyll systemet det är väl lättast.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]