Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde i morse fadäsen att dra 850n i några hålor eller "kratrar" i marken som är på vägen in till samhället där jag jobbar.

Det är två st en meter långa kratrar i marken i linje med hjulen - några centimeter djupa och med skarpa kanter.

Brukar styra över på vänster sida så att jag kör över dessa men idag satt jag i andra tankar :evil:

Det hoppar och slår rätt bra i ratten och man vaknar till.

Hur mycket stryk tar en gammal 850 av detta?

Tänker på länkarmar, raminfästningar, fjäderben, styrstag osv...?
Idag var jag uppmärksam och lyckades missa hålorna.

Någon annan som har hål-i-marken-berättelser?

Vad säger ni experter? hur mycket tål en gammal 850?

Det är som sagt två avlånga kratrar i vägen 2-4 cm djupa och kanske 1,5 - 2 m långa
2-4 cm? Det var väl inte så mycket, speciellt inte för en gammal Volvo. Men med en modernare bil kanske det kan bli en hjulinställning men annars ska väl bilar tåla lite gropar, alla fall så grunda, kom igen om det är potthål på uppåt decimetern, då kan man oroa sig fast inte om man har en gammal Volvo kanske.
Är vägen dålig och bilen tar skador så kan man få ut av kommun eller de som sköter vägen.
Vet folk som dock var det stor grop i vägen och det slog av stötdämparen för han.
Han fick svar av kommunen att bara köra på verkstad och skicka räkningen till dom när vägen var sån.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]