Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Problem: Jag och tjejen har fått ärva en VOLVO 855-556 GLT 2.5-PK årsmodell 1996 som drar mycket bensin och spyr ur sig avgaser vilket leder till att den inte tar sig igenom kontrollbesiktningen. Den förbränner inte soppan helt då den stinker bensin om man står bakom.

Har haft den på verkstad och felkoden som kommer är:
2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig
(Tror det är den som gäller, har kopierat det där från http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941 men är helt hundra att det är 2-1-2 och att det är främre lambda den klagar på men den tråden hänvisar tydligen upp till 95 års 850-modell).

Mekaniker bytte lambda 2 gånger men bilen går inte renare för det. Han börjar nu fundera på att byta någon styrenhet till elsystemet men tycker det låter långsökt...? Vad kan det vara för fel tror ni?

Värdena från besiktningen om det hjälper:
Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 9,9 (0,5) HC 666 (100)
CO 2500 0,7 (0,3) LAMBDA 0,76 (0,96-1,04)
Ok! Ja jag vet inte om det kan vara så. Får undersöka saken senare. Tar med mig allt ni säger och vidarebefordrar det till verkstaden. Gubben som mekar verkar ha gått bet och det är därför jag vänder mig hit.

Kan det vara något med trimning som gör att det blir skit? Det sitter en BSR-dekal på bilen men jag vet inte vad som sitter i och hittar inga papper någonstans heller. Kan ju vara så att någon slitit ur chippet på vägen då det säkerligen är ett tag sedan den blev chippad. Någon som har erfarenhet angående detta om det kan vara det som spökar?

Mvh
Knugas
*pettson* skrev:Felreglering av bränslet.. orsak: okänd
Möjligheter: Luftläckage på avgas eller insugssidan. Eller fel på sensor/ sensorer eller bränslereglering.
Åtgärd: urläsning av ev felkod/er
Tilläggsarbete: Egen felsökning

Okej! Du verkar ju kunna din sak. Men en fråga, när du skriver under möjligheter att det är fel på bränslereglering måste jag ju fråga om det inte är samma sak som du skriver som rubrik: Felreglering av bränslet?? Och att orsakerna kan vara luftläckage eller fel på sensor(er)? Jag är ju inte så high på bilar men sensorer? Är det lika med lamdasonden då eller? För den har han testat att byta två gånger som jag skrev tidigare eller finns det andra sensorer som kan spöka?

Tack för svar pettson!
Knugas skrev:
*pettson* skrev:Felreglering av bränslet.. orsak: okänd
Möjligheter: Luftläckage på avgas eller insugssidan. Eller fel på sensor/ sensorer eller bränslereglering.
Åtgärd: urläsning av ev felkod/er
Tilläggsarbete: Egen felsökning

Okej! Du verkar ju kunna din sak. Men en fråga, när du skriver under möjligheter att det är fel på bränslereglering måste jag ju fråga om det inte är samma sak som du skriver som rubrik: Felreglering av bränslet?? Och att orsakerna kan vara luftläckage eller fel på sensor(er)? Jag är ju inte så high på bilar men sensorer? Är det lika med lamdasonden då eller? För den har han testat att byta två gånger som jag skrev tidigare eller finns det andra sensorer som kan spöka?

Tack för svar pettson!
Som jag skrev till dej som svar på ditt PM:
*Hej Pettson!
Tack för svar i tråden ang 855:an. Jag är rätt kass på bilar med ställde lite frågor angående ditt inlägg. Vill bara ha med mig så mycket info som möjligt till verkstan som kört fast vid reparation.*

"Har verkstan kört fast. Se till att dom transporterar din bil till en verkstad som kan bilar. Det är en basic bil med en gammal och på marknaden mycket vanlig insprutning med basic fel på. Det är inte en rymdfärja som är ensam i sitt slag. Det är ALDRIG NÅGONSIN kundens jobb att skaffa fakta till sin verkstad. Vore det iden så är det du som ska driva verkstaden. Säg åt dom att fixa bilen eller lämna den någonannanstans."

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se