Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
*pettson* skrev:Fast det är ju inte särskilt dumt tänkt ändå, det är standardiserat. Meningen är att skruvarna ska gå sönder innan avdragaren gör det.
Men märkligt att det var med 10:ans nyckel? Menar mina har inte 5mm skruv utan 8mm. (13mm skalle). Kan det också vara så att du är på gång med en storlek för liten avdragare i förhållande till krafterna?
Sambon som är på Biltema just nu hittade 3-armad avdragare på Biltema med nummer 203402 kostar 399 kr. Men dom rekomenderade den billigare för 189 kr med nummer 203401 dom sa att den var starkare och den dyrare var bara dyrare för att man kunde använda i flera funktioner. Vad tror ni?
av *pettson*
Det handlar inte om olika funktioner. Det handlar om två helt olika verktyg.
En fullständigt justerbar avdragare och en med skjutbara armar bara.
Det duger utmärkt med den för 189kr. Kom ihåg att du måste värma tillräckligt, annars räcker ingen av dom till om man ska pressa med limmet i funktion. Limmet mjuknar vid 80grader, men som sagt det ska bli 80 grader i lagret inte 300 grader utanför. Alltså värma hårt, vänta så värmen kryper. Värma hårt och vänta. Värma hårt och vänta, allt för att få värmen att krypa in.
Användarvisningsbild
av kenlav
Värmde i ca 5 minuter med gasbrännare sedan på med den 3-armade avdragaren och spännde men drivknuten satt som berget i hjullagret, fortsatte att värma yttligare i 5 minuter och spännde mer och till slut så började axeltappen att ge med sig, trodde nästan att avdragaren skulle gå sönder av trycket. Sedan när jag skulle få bort drivknuten från drivaxeln så satt drivknuten som berget i drivaxeln, slutade med att jag slog sönder hela drivknuten så bara kronan satt kvar på drivaxeln, provade att dra kronan från drivaxeln med avdragaren men kronan rörde sig inte, slutade med att jag tog fram vinkelkapen med diamantklinga och fick kapa kronan längs driaxelns spår på 3 ställen sedan slå så den sprack och lossnade. Nu sitter allt nytt på plats på båda sidor, Drivknutar, Hjullager, Spindeleder. nu skall bara spindelederna dras när bilen står på marken sedan får man hoppas att provkörningen inte kommer med några överraskningar.
kenlav skrev:Värmde i ca 5 minuter med gasbrännare sedan på med den 3-armade avdragaren och spännde men drivknuten satt som berget i hjullagret, fortsatte att värma yttligare i 5 minuter och spännde mer och till slut så började axeltappen att ge med sig, trodde nästan att avdragaren skulle gå sönder av trycket. Sedan när jag skulle få bort drivknuten från drivaxeln så satt drivknuten som berget i drivaxeln, slutade med att jag slog sönder hela drivknuten så bara kronan satt kvar på drivaxeln, provade att dra kronan från drivaxeln med avdragaren men kronan rörde sig inte, slutade med att jag tog fram vinkelkapen med diamantklinga och fick kapa kronan längs driaxelns spår på 3 ställen sedan slå så den sprack och lossnade. Nu sitter allt nytt på plats på båda sidor, Drivknutar, Hjullager, Spindeleder. nu skall bara spindelederna dras när bilen står på marken sedan får man hoppas att provkörningen inte kommer med några överraskningar.
Kul att det gick till slut :) Angående drivknuten och drivaxeln så undrar jag om du först lossade låsringen som håller knuten till axeln innan du försökte lossa knuten?
Användarvisningsbild
av kenlav
SubMarine skrev:
kenlav skrev:Värmde i ca 5 minuter med gasbrännare sedan på med den 3-armade avdragaren och spännde men drivknuten satt som berget i hjullagret, fortsatte att värma yttligare i 5 minuter och spännde mer och till slut så började axeltappen att ge med sig, trodde nästan att avdragaren skulle gå sönder av trycket. Sedan när jag skulle få bort drivknuten från drivaxeln så satt drivknuten som berget i drivaxeln, slutade med att jag slog sönder hela drivknuten så bara kronan satt kvar på drivaxeln, provade att dra kronan från drivaxeln med avdragaren men kronan rörde sig inte, slutade med att jag tog fram vinkelkapen med diamantklinga och fick kapa kronan längs driaxelns spår på 3 ställen sedan slå så den sprack och lossnade. Nu sitter allt nytt på plats på båda sidor, Drivknutar, Hjullager, Spindeleder. nu skall bara spindelederna dras när bilen står på marken sedan får man hoppas att provkörningen inte kommer med några överraskningar.
Kul att det gick till slut :) Angående drivknuten och drivaxeln så undrar jag om du först lossade låsringen som håller knuten till axeln innan du försökte lossa knuten?
Lossade låsringen med en låsringstång modell bätre men knuten satt superfast, fick slå sönder hela drivknuten med en liten slägga sedan vinkelkap på resterna av drivknuten som satt kvar. Den vänstra drivknuten som inte var limmad lossnade bara efter några slag utan att gå sönder.

Håller med, tycker designen ändå […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]