Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Tack Pettson, Du skrev så Jag fattade. Kan man göra sådana jobb som att löda fast kabeln i termostaten som lossnat.
På förarstolen skulle dessutom kollas om hakarna sitter fast, om så är fallet har Jag en bekant som har möjlighet att göra en omstoppning på grund av nedsuttning. Kan detta göras med stolen?
av hullan
Pettson - tack för dina mycket välskrivna och infallsrika inlägg!

En fråga till dig - min största oro över airbags är som jag tidigare nämnt att jag lider av tinnitus, nedsatt och känslig hörsel.

Är det fortfarande så att airbags utlöses med en stark knall på nyare bilar - och kommer det att vara så i framtiden - tror/vet du?
av Tarsiger
*pettson* skrev: Smällen vid en utlöst bag är naturligtvis inte bra, men den orsakar inte mer skador på hörseln än ljudet av plåten som knycklas ihop vid en krock. Dom löser absolut inte ut speciellt enkelt. Det krävs en hård sammanstötning i hastgheter över 30km/tim. Den löser inte ut om bilen krockas mer än 30grader i sidled, upponed eller bakifrån.

Bältet stramas åt med ca 12tons kraft strax innan kudden löser ut. Trots det finns inga speciella skador dokumenterade med bältessträckaren som enda anledning.

Våra kuddar i 850s har inget att göra med dagens kuddar. Idag är det komprimerad gas i ampuller istället för sprängämnen.
Mycket intressant att läsa i denna tråd. Några kommentarer rörande de tre punkterna ovan:

Vad jag förstått är att främre krockkuddar löser ut vid kollision mot fast barriär, t ex garagevägg i betong, vid farter >19 km/h. Detta är mekaniskt i princip likvärdigt med exakt frontalkollision med likadan bil där bägge håller denna fart. Dock blir denna kollision i praktiken något lindrigare eftersom motorrummet inte är symmetriskt med avseende på batteriets och andra placeringar. Såvitt jag förstår måste man räkna med stor risk för bestående hörselskada (däribland tinnitus) enbart p g a krockkuddens explosion. Flera rättsfall har varit omskrivna där bilreparatörer och andra fått tinnitus vid sådan händelse med stillastående bil. Vad man kan göra för att minska risken är förstås att stänga av passagerarkudden om sådan finns - med brytare på nya modeller eller på verkstad med äldre modeller. Den högra krockkudden är ju mycket större och bidrar därför mer till påfrestningen för öronen samtidigt som dess skyddsvärde anses vara marginellt jämfört med den vänstras, vilken skyddar huvudet från att hårt slå i ratten. Inom bilindustrin har tankar funnits på att göra infästningen för bakre glasrutan lagom svag för att den skulle lossna av tryckökningen och därigenom minska denna utan reduktion av själva krockskyddet.

Man bör kunna räkna med att bältet löper friktionsfritt genom låsstycket. Om nedre bältesdelen, den över låren och framför magen, går neråt på ömse sidor med en vinkel från horisontallinjen > arcsin 0.2 (11.5 grader, vilket jag tror den ofta gör vid högt stolläge eller tjocka lår) så blir pressas låren ner med ca 2400 kp vid bälteskraft av 12000 kp. Visserligen minskar vinkeln (och därmed presskraften) allteftersom låren trycks ihop, men ändå...

Sprängladdningar har ju fördelen att snabbt ge stor gasvolym, vilket är just vad krockkuddar behöver. Hur får man en tillräckligt snabb tömning av ampullen, någon som vet? Och från vilken årsmodell har Volvo ampuller i stället för sprängmedel? Detta byte har inte fått någon större publicitet ens i motortidningarna.
Senast redigerad av 1 Tarsiger, redigerad totalt 0 gånger.
av semmelman
Tja har man komprimerat luft tillräckligt och släpper den fri s a s så sker väl tömningen och uppblåsningen inte långsammare än en krutladdning alla fall, då skulle det ju inte funka, en explosion tar ju lite mer tid då något måste antändas och sen reagera med luft å så för att sprängas och vidgas (jag kan inte det exakta händelseförloppet), att öppna en port för att släppa ut komprimerad luft sker ögonblickligen, direkt s a s. Alla fall kan det ju inte va så mycket långsammare för då skulle de inte bytt till det.
av *pettson*
Att bilreparatörer fått tinnitus är absolut sanning. Ännu sannare är att dom inte använt den skyddsutrustning som krävs vid arbete med airbags. (Handskar, glasögon och hörselskydd). Det som hänt är att dom oplanerat löst ut en bag. ALLTID genom att mäta i airbagsystemet med fel utrustning. Tar vi till exempel årsmodell 92 och vissa 93 så löser du ut airbagen genom att ohmmäta i kablaget. Den löstes ut med likspänning. Nyare löses ut av växelspänning istället. Ännu nyare kräver ett signaltåg, dom tänds inte annars. När bagen har elen lossad så ska kontakten kortsluta sej själv, detta för att elliminera risken för t.ex statisk urladdning som kan vara en potientiell risk för bagen.

Vad gäller tryckökningen i kupen så var det standard hos mercedes att bakrutan poppade ur, vet inte om den gör det idag på nån av deras modeller. Men idag har i stort sett alla premium bilmärken standarden att sidorutorna åker ned 4-5cm precis när kudden löser. Dels för att släppa ut trycket och dels för att vädra ut röken. Lite rökliknande blir det även om man kör med gasampuller, tack vare packmaterialet som är ett puder. Dock inte som våra gamla där man ser blåröken efter kollisionen. Mej veterligen finns det två olika ampullsystem. En med komprimerad gas (luft). En med en reaktion mellan två kemikalier för att skapa gas.
Rökskillnader

v70 N runt 2004

s60-2011

Sen måste jag be er se den här, det är inte bags direkt. Men ändå unikt.

Det var världsunikt på två sätt. Dels bilen i sej faktiskt. Och dels presentationen som ingen någonsin hade gjort såhär förut. ;-//

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se