Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja eller så är det ointressant för funktionen, men så till senare årsmodeller kom de på att det av nån anledning ändå behövdes veta. För det enda som finns som då mäter vad det blir för kyla i kupén är ju då den där aspirationsgivaren. Å det är ju ganska sent i kedjan.
Skillnaden mellan en C70 och en V70 av årsmodell -01 är ju rätt stor. C70 är ju samma som en V70 av årsmodell 97-00. V70:n uppgraderades betydligt både exteriört och interiört. Jag har bytt evaporator på en V70R -98 och inte fanns där någon sån här givare i värme/kylpaketet i varje fall, hade alltihopa ute ur bilen.
Har fått för mig att det kallas "aspireringsfläkt" när det gäller fläkten i kupetempsensorn, så då tror jag att aspirationsgivaren hör dit också.
Vidare har jag också fått för mig att det på 850 finns två tempgivare i luftkanalerna, rätta mig gärna den som vet, men finns det på 850 så borde det väl finnas på S/V/C-70 också?
Jo den t v om ECC är aspirationsgivaren/fläkten. Att det kan finnas två tempgivare i luftkanalerna på C70–01 alla fall verkar uteslutet, efter semester ska jag kolla om det sitter nån vid fläkten om det inte gör det sitter det ingen alls utan all avkänning sköts av aspirationsgivaren. Upphovet till förvirringen verkar va att C70 av samma årsmodell som en S/V70 inte är likadan utan baseras på äldre modell som Olle skrev.
Sådärja, lekte lite med en kylspray idag, t ex så ställde jag in ECC på 20° så jag kände att kylluft kom sen så sprayade jag kyla (-50°) in i aspireringsgivaren och efter tre sekunder så slutade det komma kyla utan värme istället ur fläkten, voilá den verkar funka! Men då är min fråga kan den funka sådär lite halvokej eller funkar en givare som så att antingen funkar den helt eller inte alls? Så att jag måste mäta givaren för att se om den är helt okej?
För det är nämligen såhär att har jag tempen inställd på klockan nio 22°så en vanlig mulen dag så kommer det lite för mycket kyla för att va behagligt, så jag måste höja tempen eller nåt, men om jag inte gör det så fortsätter det kyla en tio minuter tills det lägger av, isproppen är uppbyggd antar jag, så jag antar att det kunde va nåt fel på nån givare, men den verkar funkar efter mitt lilla test, eller måste man undersöka den noggrannare och mäta motstånd etc?
Min aspireringsgivare (fånigt namn) verkar också lite "sliten". Har tempen på 22 C men när jag kör iväg från garaget som håller c.a 20 så blåser det kalluft (inte lika mycket som vid helt varm bil dock). Så det är nog inget fel. Vet inte om någon komponent kan bli "sliten" eller om det alltid varit så. Tror Volvo kan kalibrera, men det kostar nog en del.

Att det blir ispropp har väl inget med aspireringsgivaren att göra? Är väl enbart evaporator-tempgivaren, måste väl finnas en sån, annars hade man inte kunnat ha ständig kalluft i de modellerna p.g.a. risk för ispropp. (Jag gissar bara).
Mjo, du kanske har rätt. Tänkte att eftersom den blåser lite kallare än komfortabelt så tror den att kupén är varmare än den är och så kör den kyla ända tills den storknar. Men det är klart den andra evaporatorgivaren (eller vad jag kan ha eller inte) kanske är för att hindra ispropp att bildas. Men den ska jag leta efter nån vecka med bättre väder.
Men kul, nåja, att veta att du oxå upplever 22° som kallt, jag har undrat, men jag har inte haft en Volvo med AC förut så jag vet inte hur det ska va om det är normalt.

Håller med, tycker designen ändå […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]