Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ok tror jag ska byta filter på min imorgon den har stått stilla i 6 mdr ca så kan vara filter sen tycker jag inte pumpen låter som att den kör som den ska .. låter som att den kämper ibland på tumgång ..

så byte av filter kanske nån rengöringstillsats för spriderna , en kompis sa tillmed att vissa kastar i en lilla sjat 2takts olja och att spridarna gillar det .. hjälper detta inte blir det byte pump .. hjälper det inte får det bli volvos problem
av *pettson*
michaelk skrev:ok tror jag ska byta filter på min imorgon den har stått stilla i 6 mdr ca så kan vara filter sen tycker jag inte pumpen låter som att den kör som den ska .. låter som att den kämper ibland på tumgång ..

så byte av filter kanske nån rengöringstillsats för spriderna , en kompis sa tillmed att vissa kastar i en lilla sjat 2takts olja och att spridarna gillar det .. hjälper detta inte blir det byte pump .. hjälper det inte får det bli volvos problem
Spridarna gillar INTE tvåtaktsolja och det gör inte din motor heller. Inte pumpen heller. Dom tvätt tillsatser som krävs finns i din bensin. Filterbyte är ingen dum ide oavsett, det görs inte särskilt ofta nämligen.
Avlagringar i spridarna visar sej inte som mest på fullgas, men däremot på tomgång och möjligen lite lätt gaspådrag. Det är då det är lite bensin som skickas ut och det är när det är lite bensin som dimman blir störd av avlagringarna.
Pumpen, tja den ska väl alltid egentligen kämpa, den jobbar ju upp ett tryck och ska hålla det dessutom, den ska däremot inte låta illa. Men hur man förklarar skillnaden mellan att faktiskt låta och låta illa via text vet jag inte riktigt.
ok då ger jag den ingenting då...

ja filtret är nog vettigt då den ju också stått stilla 6 mdr eller så utan att köra .. ang. pumpen .. om jag sitter i bilen med motorn på tumgång kan jag höra pumpen gå up och ner i varv och ibland tycker jag att den låter direkte illa .. altså närmast som att den skramlar lite och så ... men tror jag börjar med filtret och sen pumpen och efter det då vet jag inte riktigt .. kanske nått BTR då?

kan man mäta bränsletrycket vid att sätta nån mätare på ventilen på fuelrailen? eller ska man ha av rör och slangor?

var sitter bränslefilter på den ?
michaelk skrev:ok då ger jag den ingenting då...

ja filtret är nog vettigt då den ju också stått stilla 6 mdr eller så utan att köra .. ang. pumpen .. om jag sitter i bilen med motorn på tumgång kan jag höra pumpen gå up och ner i varv och ibland tycker jag att den låter direkte illa .. altså närmast som att den skramlar lite och så ... men tror jag börjar med filtret och sen pumpen och efter det då vet jag inte riktigt .. kanske nått BTR då?

kan man mäta bränsletrycket vid att sätta nån mätare på ventilen på fuelrailen? eller ska man ha av rör och slangor?

var sitter bränslefilter på den ?
Googlade lite snabbt, och hittade detta!

Saxat från annat forum där en användare hade problem med ryckningar i sin V70 -98:
----
28-06-2008

Det här läste jag på Volvo´s Hemsida..!!!

"Man måste alltså komma åt filtret underifrån. Dessutom finns ett flertal olika typer av anslutningar till filtret (slangklämma, nippel eller snabbkoppling) varför det är viktigt att veta vilken typ som bilen är utrustad med, innan man påbörjar arbetet."

På Mekonomens hemsida så skrev jag in bilens regnummer så kom det fram att jag skulle ha ett filter med artikelnr 15-KL85.

Imorgon står jag i en GDS-hall å mekar

----
vidare i samma tråd
----
29-06-2008

Bilen går som en klocka just nu iallafall

Jag böt olja, oljefilter och tändstift samt bensinfilter på ca 1 timme trots att jag var lite orolig när det började rinna bensin när jag böt bensinfiltret..

Totalkostnad för delarna 700 kr.. + 114 kronor för GDS-hyran..
----

OBS: Jag vet inte om DETTA hjälper på DIN bil, men jag försöker hjälpa till lite ivf. :)
jag tycker ha läst nånstans att även trimmad ska den inte trycka med över 1,2 bar nån som kan bekräfta detta? min trycker med 1.3-1.4bar kan detta vara för mycket så den miständer och därför rycker?

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se