Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av michaelk
tänkte skölja min låda på min v70r och såg att jag har runt 120l dexron II ståendes.. kan jag använda det eller måste det minimum vara dexron III
av michaelk
tackar pettson ska kolla om den heter II D hade ju varit bra om jag kunde använda det jag har
*pettson* skrev:Dextron II D ska det vara, inte endast dextron II.
Dextron III fungerar.
Om nu oljan du har hemma inte har rätt specifikation, så köp atf olja på Swedol.
Det kör jag själv med i min S70 T5 och funkar hur bra som helst, och den uppfyller kraven.
En 20 liters dunk kostar ca 750kr.
Dunken heter auto 15 ATF OKQ8

Alternativet är ju att köpa Volvos "egna" :roll: superduperjättedyra olja som kostar ca 150kr litern, om du känner för att göra av med onödigt mycket pengar. :D

/Mattias
av michaelk
hehe nä volvos är säkert inte bättre än allt annat .. jag fick 20l dexronIII i lokala lantbruksservice for 830kr så det blir skölja igenom lådan imorgon :)
mattias perssom skrev:Om nu oljan du har hemma inte har rätt specifikation, så köp atf olja på Swedol.
Det kör jag själv med i min S70 T5 och funkar hur bra som helst, och den uppfyller kraven.
En 20 liters dunk kostar ca 750kr.
Dunken heter auto 15 ATF OKQ8

Alternativet är ju att köpa Volvos "egna" :roll: superduperjättedyra olja som kostar ca 150kr litern, om du känner för att göra av med onödigt mycket pengar. :D

/Mattias
av michaelk
då var växellådan sköljat igenom tog alla 20 liter for att det som kom ut var lika fint som det jag slängde i , men fan vilken skillnad .. växler sjukt mycket mjukare nu har dock fortfarande ett lite vinande ljud i 1an och sen lägger den i backen rätt hårt , men tror det kan bero på att jag har några kassa motor och/eller växellådsfästen under bilen .. ska byta dom och se om det hjälper
av Georg
Jag har en V70XC.
Automatlådan var klonkig och huggig. Sköljde lådan med Granngårdens växellådsolja för några år sedan år sedan. Efter det blev den sikesmjuk och följsam i växlingarna. Kör man lugnt är det svårt att känna när den växlar.
Varje gång jag byter vanlig olja (var 1500mil) så öppnar jag också bottenpluggen i växellådan och mäter upp hur mycket som rinner ut. Brukar bli nästan tre liter som jag ersätter med Granngårdens olja. Går snabbt och enkelt och kostar ett par hundra spänn.
Kanske ett lite knäppigt sätt att sköta sin växellåda på, men tanken är att det ska finnas hyfsat ren olja i lådan.
Sen sköljningen och min egenknåpade rutin har lådan fortsatt att fungera som en sommarbris över en blomsteräng och bilen har nu gått 26000mil och inte knorrat en enda gång.
Alla borde skölja sina växellådor och byta oljan lite då och då.

Georg

(blev kanske lite väl poetiskt, men vilken växellåda jag har.. :wink: )

Håller med, tycker designen ändå […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]