Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
StringerBell

Det finns inget som heter *mjukare krok* Är kroken gjord för att hänga på 1500 kilo efter bilen så kan man ganska snart räkna ut att krafterna på kroken lätt överstiger 1500 kilo vid olika scenarion. Vidare förstår man säkert att kroken inte används på gränsen till vad den klarar.
Du har helt rätt i det som jag påpekar. Chassiet har garanterat tagit stryk av det. Vore säkerhetstänket rejält högt och egentligen korrekt, så vore en riktbänk och kontroll på sin plats. Förmodligen också utbyte av plåt. Går man steget lägre är det utbyte av fästelement och drag komplett istället för att ge sej på chassiet, visst man vet inte nånting om ett beg drag men man vet det man ser. Är det inte rostigt och inte krökt så är det ljusår bättre än det som är krökt. Det är inte mitt fel att du tror att ett drag är en sån simpel konstruktion att det är en pinne med kula på, som förmodligen är slumpvis placerad i bakdelen på bilen? Att konstruera ett drag är relativt komplicerat då det tar upp mycket krafter man aldrig någonsin tänkt på. Krafter som blir felfördelade när vi flyttar på kroken åt sidan, eller inåt eller utåt eller upp eller ned, om nu inte chassiet följer med. Krafter som bland annat ska låta bli att spetsa bakdelen på din bil om du stannar fortare än släpet.

Så med diskussionsättet: *man tullar ändå på säkerheten nångång så då kan man strunta i det här med* .Gör inte saken bättre.
Konstigt nog tror jag innerst inne att dom flesta är mån om sin säkerhet och även andras där jag själv kan påverka, här kan man men vill uppenbarligen inte göra det.
Allt måste ju inte bli så förbannat dyrt om man inte vill? Man måste inte välja det exklusivaste draget när man byter. Man måste bara välja ett HELT för att det ska bli okej.
Användarvisningsbild
av StringerBell
*pettson* skrev:StringerBell

Det finns inget som heter *mjukare krok* Är kroken gjord för att hänga på 1500 kilo efter bilen så kan man ganska snart räkna ut att krafterna på kroken lätt överstiger 1500 kilo vid olika scenarion. Vidare förstår man säkert att kroken inte används på gränsen till vad den klarar.
Kraften vid en krock är naturligtvis astronomiskt större än kraften vid drag av vagn. Det var så jag menade, inte att kroken är så mjuk att den "kroknar" vid acceleration av släp, eller liknande. :roll: Jag är läst fysik, och jag hoppas du har gjort det också. Det handlar givetvis om hur hela konstruktionen tar upp en stöt så att minsta skada sker. Bättre kraften i stöten böjer metall än att den fortplantas till fästen osv. Det är ett originaldrag så Volvos konstruktörer har givetvis koll på detta. Detta sagt med mening att det kanske inte behövs en så stor smäll som du tror för att böja en krok någon centimeter rakt inåt. Det kanske är meningen att den skall göra det helt enkelt, för att skona andra delar av bilen.

Bilen var inlämnad till märkesverkstad (Bilia) eftersom låset till kroken hade beckat ihop. De skulle bara byta ut låset, var det tänkt. Nu fick de inte av kroken - de konstaterade att den var något böjd så de inte fick av den. Jag fick ingen som helst indikation på att det var andra skador.
Lämnar jag in min bil till reparation förutsätter jag att bilen lämnas ut till mig i säkerhetskontrollerat skick - speciellt med vetskapen om en böjd krok. Om jag inte litar på detta (det kan ju finnas fler saker jag inte upptäckt), kan jag likaväl sluta vända mig till märkesverkstäder, eller rättare sagt, alla verkstäder (bilägande - hejdå). Visst kan folk missa, slarva. Men när vet jag när jag skall överpröva? Jag vet ju inte när de slarvar i så fall. Den här gången hade de all information för att kontrollera konstruktionen.
*pettson* skrev: [Meningslöst mästrande bortklippt
av *pettson*
Krocktest mot dragkrok är nånting man började så smått med 2008, såvida du nu inte har en bilkonstruktion som är tillverkad efter 2008 så är inte bilen det minsta testad med krocktest mot dragkrok med avsikten att tillverka en snällare krok. Krokarna är inte uträknade för att på nåt sätt kröka sej inåt lite lättare än dom är att vrida i sidled eller rakt bakåt.
Volvos dragkrokar är inte mer eller mindre testade än andra krokar.

Infästningen på dragkonstruktionen däremot är uttänkt att ge efter och alltid leda kraften nedåt. Krockar du din bil ska släpet eftersträva efter att pressa dragkroken nedåt in/under bilen för att inte komma farandes igenom bilen om nåt brister. Det är det enda konstruktionsmässigt som är anpassat på varesej bil eller dragkrok.

Vad verkstan gjort eller inte gjort är nåt som styrs av vilja, tid och pengar, även viss mån av kunskap. Inte av vad man bör och ska göra. Det borde du känna till vid det här laget.
Annars hade troligen inte forumet existerat. Dvs om alla gjort vad dom ska, och vad dom tagit betalt för. Vi vet ju att riktigt så ser det inte ut.
Det är en utopi att alla löser sina problem på korrekt sätt och i övrigt gör allt korrekt. Men det gör inte fel som får passera, mindre problematiska för det.
Ser verkstan en krökt krok som dom jobbar med så ska dom definitivt kontakta kunden och be om tillstånd att få leta efter tecken på mer skador. Jag har iallafall varit tvungen att göra det åt peugeot, åt vw, åt toyota, åt opel och åt saab, men vad vet jag, dom kanske är unika jämfört med volvo?
Men hur många verkstäder som gör det annars över vårt avlånga land? Ingen aning, men det gör det ändå inte rätt att INTE göra det.
Det syns på ett par minuter om infästningarna i kofångarfästena rört sej.
Om skruvarna som håller igenom balkarna rört sej, osv. Har det rört sej så bör man undersöka vidare. Om inte så stannar kontrollen där och draget åtgärdas med lämplig metod. Drag med avtagbar kula demonteras totalt och skrotas efterom en smäll också ger infästningen för kulan en smäll, vilket i sej gör att infästningen hamnar utanför tolerans. Drag med fast kula, byts själva kroken och dess skruvar på. Är skadan allvarlig på kroken så demonteras draget och skrotas.
Men som sagt det var ju inte på volvo inte..
Användarvisningsbild
av StringerBell
*pettson* skrev: [Mycket prat]
Exakt vad är din poäng? Jag skall utgå från att jag blivit lurad? Eller skall jag ringa upp min mek och fråga om han skickat iväg bilen i säkerhetsodugligt skick? Läste du mitt inlägg? Blandar du ihop mig med trådskaparen som hade en fem centimeters intryckt krok?

Mystiken tätnar.
av *pettson*
StringerBell skrev:
*pettson* skrev: [Mycket prat]
Exakt vad är din poäng? Jag skall utgå från att jag blivit lurad? Eller skall jag ringa upp min mek och fråga om han skickat iväg bilen i säkerhetsodugligt skick? Läste du mitt inlägg? Blandar du ihop mig med trådskaparen som hade en fem centimeters intryckt krok?

Mystiken tätnar.
Ingen ihopblandning..
Min poäng..: Verkstäder gör inte alltid som man ska vad man nu än tror. För att du sätter din fot på en *märkesverkstad* så har du inte hamnat bland gudar och gudinnor som ser dej som en unik kund. Idag är tiden och att tjäna pengar viktigare än att faktiskt göra det som ska göras enligt paragrafer och reglemente. För ärligt talat, hur stor chans är det att du som kund kommer på det? Den är noll. Är jag tydlig nog?
När man skruvat på sin tusende bil som nån annan skruvat på innan, och du tydligt kan läsa dej till vad som SKULLE gjorts förra gången som vanligt, inser du det om inte förr.
Kanske förstod man innerst inne motvilligt att det trafikmässigt är noll skillnad på en krok som fastnat och inte går att ta bort, oavsett om den är böjd 3mm eller 55mm? Ingen av dom är tillåten, att älta vidare är bara löjligt. Bägge har fått stryk, ingen av dom är tillåten för trafik.
Inte ens om kroken är oskadad och sitter fastkärvad istället så den inte går att ta bort, så är den tillåten. Åtgärdas kroken så den lossnar, så ska den mätas upp med micrometer så att den inte fått såna rostskador att den gått utanför tolerans. Är den utanför tolerans så ska den kastas ändå. Blev reglementet klarare?
Men ta inte mitt ord för det. SBP finns ju till för att peka ut sånt om inte annat. Där ska ju kroken hakas av (eller monteras på) och även testas mot glapp om provningen utförs korrekt. Det finns ju en anledning till att den testen finns där. Dom mäter dock inte upp om kroken är böjd.

Nu är det ju som så att bilarna är inte mina. Och kunderna är inte mina så personligen struntar jag högaktningsfullt i hur ni hanteras eller hur man tror det ska hanteras. Glasklara regler finns inom branschen och dom verkar inte efterföljas, vidare diskussion om det här är liksom bara onödigt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
*pettson* skrev: Ingen ihopblandning..
Min poäng..: Verkstäder gör inte alltid som man ska vad man nu än tror. För att du sätter din fot på en *märkesverkstad* så har du inte hamnat bland gudar och gudinnor som ser dej som en unik kund. Idag är tiden och att tjäna pengar viktigare än att faktiskt göra det som ska göras enligt paragrafer och reglemente. För ärligt talat, hur stor chans är det att du som kund kommer på det? Den är noll. Är jag tydlig nog?
Nej, du är inte tydlig nog. Jag undrar vad du menar jag skall göra.

Jag har fått den krökta kroken avkapad och kasserad. En ny, avtagbar krok sitter på, fortfarande en viss lutning. Jag har fått besked om att vad Volvos verkstad anbelangar så är den i godkänt skick att köra.

Har jag skäl att tro att de fuskat, dvs. inte kontrollerat tillräckligt?

Visst vet jag att verkstäder kan göra misstag, men vad skall jag dra för slutsatser av detta? Skall jag för den skull att det händer att man slarvar upphöra med att äga bil eftersom jag är tvungen att lita på att de gör sitt jobb och gör en så enkel sak som att ägna några minuter åt att kontrollera min draganordning?

Jag blir förbannad för att du insinuerar att jag har dåligt säkerhetstänk. Hade jag struntat i säkerheten hade jag väl gått till någon smed som bockat kroken i lämplig vinkel så det gick enkelt och smidigt att få av och på kroken. Jag FÅR av och på kroken nu också, men måste använda lite mera kraft.

Hur reglerna ser ut för en lätt krokig krok - givet att allt annat är intakt - har jag fortfarande inte fått svar på.

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se