Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MN
Min lambdalampa lyser och jag har läst av felkoderna och fått fram koderna 4-4-3 och 4-3-5 från sockel A2 och läst i min Haynesbok att de betyder : 4-4-3 Katalysatoreffektivitet låg och 4-3-5 Långsamt svar från lambdasond. Jag har försökt att radera koderna och även kopplat bort batteriet som jag läst att man kan göra i andra trådar men lampan fortsätter lysa och koderna ligger kvar så något fel är det ju uppenbart. Då till mina frågor:
1. Tror ni att lambdasonden är trasig?
2. Tror ni katalysatorn är trasig?
3. Var sitter Lambdasonden? Gärna bilder.
4. Vad kan annars vara fel?
Tar gärna emot så många tips som möjligt på vad som kan vara fel för detta är verkligen inte mitt specialområde. Bilen det gäller är en Volvo 855GLT -95. Jag har inte märkt att bilen går sämre eller drar mer bensin enbart att lampan lyser konstant.

Tacksam för all hjälp man kan få.

Mvh Markus
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
MN skrev:Min lambdalampa lyser och jag har läst av felkoderna och fått fram koderna 4-4-3 och 4-3-5 från sockel A2 och läst i min Haynesbok att de betyder : 4-4-3 Katalysatoreffektivitet låg och 4-3-5 Långsamt svar från lambdasond. Jag har försökt att radera koderna och även kopplat bort batteriet som jag läst att man kan göra i andra trådar men lampan fortsätter lysa och koderna ligger kvar så något fel är det ju uppenbart. Då till mina frågor:
1. Tror ni att lambdasonden är trasig?
2. Tror ni katalysatorn är trasig?
3. Var sitter Lambdasonden? Gärna bilder.
4. Vad kan annars vara fel?
Tar gärna emot så många tips som möjligt på vad som kan vara fel för detta är verkligen inte mitt specialområde. Bilen det gäller är en Volvo 855GLT -95. Jag har inte märkt att bilen går sämre eller drar mer bensin enbart att lampan lyser konstant.

Tacksam för all hjälp man kan få.

Mvh Markus

hej du de lambdasonden som är kass de som du skrev hadde jag en gång i tiden fel på en 850 glt de var som jag minns rätt också 95-a ja ta dig till biltema och byt samdasonden jag gjorde på min och lampan slocknade lycka till m.v.h recondare
av MN
Låter bra det. Tack för hjälpen.

Mvh Markus
av Lugh
En orsak till att Lambdalampan lyser kan vara att termostaten är kass
det hände min V70 GLT 98 tempmätaren gick inte upp som tidigare till mitten av skalan, efter byte av termostat fungerade allt som innan.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]