Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spoh
Tjena, bilen börjar gå väldigt illa när den är varm och nu så kan den knappt starta vid vissa tillfällen även om motortempen ligger i botten.

Är rätt säker på att lambdasonden som behöver bytas.

Man kan känna bensinlukt när bilen går som sämst och gasar man fullt så går den normalt.

Men min stora fråga är vilken lambdasond man skall ha till en s70 -97, kollar på skruvat och dom har ju runt 4 olika, med 1 till 4 sensorer dock så verkar det ju bara vara reglersonder, men vet inte ens om det finns diagnossond på en 97a.
Spelar det någon roll hur många sensorer det är på ens lambdasond och visst bör man byta reglersonden före diagnossonden eller är jag helt ute och cyklar?

Mycket tacksam för svar!
av T-rex
Först o främs tycker jag du ska kolla felkoder för att sen se vilken av sonderna som den (ev) klagar på, jag sökte på bildelsbasen och hittade en som jag skulle ha (efter utlästa felkoder) med låga mil, funkade perfekt. (700kr)
av *pettson*
Spoh skrev:Tjena, bilen börjar gå väldigt illa när den är varm och nu så kan den knappt starta vid vissa tillfällen även om motortempen ligger i botten.

Är rätt säker på att lambdasonden som behöver bytas.

Man kan känna bensinlukt när bilen går som sämst och gasar man fullt så går den normalt.

Men min stora fråga är vilken lambdasond man skall ha till en s70 -97, kollar på skruvat och dom har ju runt 4 olika, med 1 till 4 sensorer dock så verkar det ju bara vara reglersonder, men vet inte ens om det finns diagnossond på en 97a.
Spelar det någon roll hur många sensorer det är på ens lambdasond och visst bör man byta reglersonden före diagnossonden eller är jag helt ute och cyklar?

Mycket tacksam för svar!
Du tycker inte det är mer märkligt att bilen är VARM och tempmätaren ligger i botten?.. Om det nu är så det förhåller sej.
Det gör ju att bilens styrdon tror motorn är kall medans bilen i själva verket är varm.. Det lär ge taskig gång med mycket bensin...
Sonden tänder motorlampan. Både om den ger fel blandning och om den inte värms upp. Är motorlampan tänd?
Finns det nån felkod? Är den urläst?
av Spoh
Vad jag menade med motortempen var att förut så gick bilen bara dåligt när den var varm, men nu förekommer det även att den går dåligt när den är kall.

Motorlampan lyser inte men litar inte blint på den, har inte läst ut felkoder men det är inte säkert att dom visar något även om lambdan är väck.
av *pettson*
Spoh skrev:Vad jag menade med motortempen var att förut så gick bilen bara dåligt när den var varm, men nu förekommer det även att den går dåligt när den är kall.

Motorlampan lyser inte men litar inte blint på den, har inte läst ut felkoder men det är inte säkert att dom visar något även om lambdan är väck.
Om lambdan är väck så är det HELT SÄKERT att den visar någonting. Den lär visa antingen fel på förvärmningen, eller på långtids eller korttidsregleringen, ofta dömer styrsystemet ut sonden trots att den inte är problemet.
Om allt är som vanligt kanske till och med vevhusventilations slangen i gaveln på insuget är av?.. (alla har inte den, men kolla gärna)
Kodläsning gäller om du nu inte känner att du hemskt gärna vill byta iallafall?
av Spoh
Insåg nu att nätsockan(flexiröret) som ligger mellan övre lambdan och grenröret är helt uppfläkt och har förmodligen lossnat helt runtom på sin övre del så att det förmodligen kommer in massor med luft därigenom, kan de vara problemet?
av *pettson*
Spoh skrev:Insåg nu att nätsockan(flexiröret) som ligger mellan övre lambdan och grenröret är helt uppfläkt och har förmodligen lossnat helt runtom på sin övre del så att det förmodligen kommer in massor med luft därigenom, kan de vara problemet?
Det kan vara problemet.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]