Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enterprise
Äger en 855 GLT -96 med 20 000 på mätarn. För ungefär ett år sedan så hände det mycket sporadiskt att den misstände enstaka halvsekunder på jämn fart. Problemet försvann men har nu dykt upp igen. Ligger jag i jämn fart så misständer motorn mycket intermittent, det kan gå ibland upp till en vecka utan problem, sedan blir det "hela tiden" under en tur. Ryckigheten har ingen jämn puls om ni förstår vad jag menar utan hoppar hur som helst. Gasar jag på när den håller på och rycker så försvinner ryckigheten direkt.

Har nyligen bytt både rotor och fördelarlock, men det hjälpte föga.

Vad tror ni, tändning eller bränsleproblem?
av Jasse64
Jag har sett att någon gjorde ren den sensor som sitter i blocket under fördelaren med gott resultat. Prova det. Det kan också löna sig att göra rent spjällhuset och se till att man inte har luftläckage i någon slang.
Problemen försvann när vintern kom, dvs. en temperatur ute under c:a + 5 grader. "Nu" har det ju blivit varmare ute igen och då kom "hackningen"tillbaka. Innan motorn hinner upp i temperatur så upplever jag inga problem, utan de kommer vid landsvägskörning vid jämn gas.

Under hela vintern har jag inte märkt av något problem alls så på något sett så är det temperaturen i uteluften som påverkar.

Förslag?
av *pettson*
Enterprise skrev:Problemen försvann när vintern kom, dvs. en temperatur ute under c:a + 5 grader. "Nu" har det ju blivit varmare ute igen och då kom "hackningen"tillbaka. Innan motorn hinner upp i temperatur så upplever jag inga problem, utan de kommer vid landsvägskörning vid jämn gas.

Under hela vintern har jag inte märkt av något problem alls så på något sett så är det temperaturen i uteluften som påverkar.

Förslag?
Kontrollera när tändkalbarna är bytta senast. Förmodligen är det orginalkablarna sedan 1996 som sitter på plats och behöver bytas.
*pettson* skrev:
Enterprise skrev:Problemen försvann när vintern kom, dvs. en temperatur ute under c:a + 5 grader. "Nu" har det ju blivit varmare ute igen och då kom "hackningen"tillbaka. Innan motorn hinner upp i temperatur så upplever jag inga problem, utan de kommer vid landsvägskörning vid jämn gas.

Förslag?
Kontrollera när tändkablarna är bytta senast. Förmodligen är det orginalkablarna sedan 1996 som sitter på plats och behöver bytas.
Så, nu är äntligen tändkablarna utbytta mot nya Volvo originalkablar. Tyvärr kvarstår problemet exakt som innan.

Några fler uppslag på vad det kan vara? Som jag skrev tidigare så finns inte problemet under vintertid när det är kallare, kan tillföra att det krävs att motorn blir "varm" innan problemet dyker upp på sommaren. Jag uppfattar också att problemet kommer oftare/tätare nu också än tidigare.

Tips emottages med tacksamhet!
Enterprise skrev:
*pettson* skrev:

Förslag?
Kontrollera när tändkablarna är bytta senast. Förmodligen är det orginalkablarna sedan 1996 som sitter på plats och behöver bytas.
Så, nu är äntligen tändkablarna utbytta mot nya Volvo originalkablar. Tyvärr kvarstår problemet exakt som innan.

Några fler uppslag på vad det kan vara? Som jag skrev tidigare så finns inte problemet under vintertid när det är kallare, kan tillföra att det krävs att motorn blir "varm" innan problemet dyker upp på sommaren. Jag uppfattar också att problemet kommer oftare/tätare nu också än tidigare.

Tips emottages med tacksamhet!
Provade att koppla ur LMM, upplevde vare sig att den gick sämre eller bättre på något sätt. Borde det inte märkas att den är urkopplad?

Vad är nästa steg tycker ni?
Ponera att det inte är brister i tändningen utan problem med bränsletillförseln. Då kan man kanske tänka sig spridarproblem eller möjligen något med spjällhuset. Har du förresten tagit ut felkoder?

Mvh GK
av Wadden
Låter som om vi har precis samma problem. Har inte heller hitta mitt problem.
Jag drog också ur LMM, men det märktes inte ens någon skillnad? det borde det ju göra om den funkar som den ska..
hum
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]