Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Sorry för mitt tips tidigare, var övertygad om att det var som på en V70, hoppas du inte letade för länge p.g.a. det.
Användarvisningsbild
av taxi
det är en liten lego-motor och några plastdrev, den låser upp tankluckan varje gång du låser upp bilen.
På min räckte det att göra rent dreven och ha i lite nytt fett!
Användarvisningsbild
av Alfredo
Lossade låset och smörjde upp det, körde låset omonterad och det funkade, bände tillbaka plåten på luckan där låset går in efter förra ägaren. Alltid lika kul när man lyckas med att laga något.
Alfredo skrev:Lossade låset och smörjde upp det, körde låset omonterad och det funkade, bände tillbaka plåten på luckan där låset går in efter förra ägaren. Alltid lika kul när man lyckas med att laga något.
Ja, det är en skönt känsla. Oavsett om man gör en stor, eller liten, operation.
Vad smörjde du låset med, och hur?

Jag har samma problem med att låset kärvar, och funderar på att ge mig på detta efter att jag läst denna tråd. Verkar inte särskilt svårt. Dock har jag ett bekymmer: Den lilla öglan som sitter på luckan (som går in vid låset) har tidigare ägaren tagt bort, så den saknas. Vettekatten hur jag ska lösa DET. Svetsa är väl inte att tänka på... och limma, njae? :)

EDIT: Det är ju bra om man läser texten, istället för att bara titta på bilderna som det länkades till i tidigare post... Nu vet jag hur man smörjer låset! :)
Användarvisningsbild
av Alfredo
LionKing75 skrev:
Alfredo skrev:Lossade låset och smörjde upp det, körde låset omonterad och det funkade, bände tillbaka plåten på luckan där låset går in efter förra ägaren. Alltid lika kul när man lyckas med att laga något.

Jag har samma problem med att låset kärvar, och funderar på att ge mig på detta efter att jag läst denna tråd. Verkar inte särskilt svårt. Dock har jag ett bekymmer: Den lilla öglan som sitter på luckan (som går in vid låset) har tidigare ägaren tagt bort, så den saknas. Vettekatten hur jag ska lösa DET. Svetsa är väl inte att tänka på... och limma, njae? :)

EDIT: Det är ju bra om man läser texten, istället för att bara titta på bilderna som det länkades till i tidigare post... Nu vet jag hur man smörjer låset! :)
I prinsip kunde ett vanligt snöre kanske duga trä den genom kolven. Avände 5/56 som tränger in, öppnade inte låset eftersom det började leva.
Alfredo skrev:
LionKing75 skrev:

I prinsip kunde ett vanligt snöre kanske duga trä den genom kolven. Avände 5/56 som tränger in, öppnade inte låset eftersom det började leva.
Jag var faktiskt ner till bilen direkt efter att jag skrev mitt inlägg tidigare. Mest av nyfikenhet.
Pillade isär klädseln och skruvade loss låsmotorn. (vilket gick förvånansvärt lätt)
Märkte då att det satt och kärvade lite i öppet läget, så jag fick trycka till den lite, och efter det så gick den hur lätt som helst. Smörjde faktiskt inget alls. Körde lite test innan återmontering.
Nu är det bara en ny lucka som saknas.

Hittar man bilens färgkod under huven? Har tittat innanför tankluckan och vid dörren på förarsidan...
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]