Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvotomas
Hej jag har en 850R som det vibrerar i kopplingen vid dragläget rätt så mycket ibland men när bilen är kall så märker man inte mycket alls, men när man står i bilköer så blir det värre när man bara kör lite framåt hela tiden, kopplingen är bytt för 5000 mil sen kan det vara svänghjulet på den.
Användarvisningsbild
av taxi
Skev tryckplatta gav mig dina symptom, märktes knappt efter kallstart men så fort den blev varm fick jag rejäla vibrationer i dragläget.
av *pettson*
Vanligast är att det finns hotspots på svänghjulet. Alltså fläckar där det gått extra varmt. Det gör att friktionen varierar på varvet med vibrationer som följd. Normalt sett tar fjädringen i lamellen upp rörelserna, men har man kört med hårda uppsläpp på kopplingen ett tag så blir fjädrarna mjuka och därmed blir allt betydligt värre.
Åtgärden är då att antingen svarva svänghjulet eller byta ut det. Samt montera ny koppling.
av volvotomas
*pettson* skrev:Vanligast är att det finns hotspots på svänghjulet. Alltså fläckar där det gått extra varmt. Det gör att friktionen varierar på varvet med vibrationer som följd. Normalt sett tar fjädringen i lamellen upp rörelserna, men har man kört med hårda uppsläpp på kopplingen ett tag så blir fjädrarna mjuka och därmed blir allt betydligt värre.
Åtgärden är då att antingen svarva svänghjulet eller byta ut det. Samt montera ny koppling.
Jag har inte kört med hårda uppsläpp, men hur ser man att det är något fel med svänghjulet är det inte ett dubbelmassivt svänghjul på den.

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]

Jag återkopplar. Vi packade fullt under insy[…]