Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att vi "inte kan bättre" beror på att i DIN dator i DIN BIL finns felkoder lagrade, dessa felkoder tänder en lampa i DIN bil som har den grekiska symbolen lambda.
Det betyder att det finns ett fel någonstans i avgasrelaterade komponenter som gör att utsläppen blir felaktiga , eller att någon del av motorstyrdonets komponenter inte funkar korrekt och därmed genom denna lampa gör dej uppmärksam på detta.

dessa felkoder läses ut med därför avsedd utrustning ( antar att biltemas felkodsläsare endast klarar "open source" och kanske inte kan ge ett direkt svar på vad som är fel).

Felsökning i dagens bilar börjar alltid med en avläsning för att få ett stöd (inte alltid ett klart svar) på vad som kan vara fel.

Så för att kunna ge ett korrekt svar behöver man dels felkoderna som finns i bilen, dels även bilen som sådan för att kolla/utesluta möjliga felorsaker.

Summa summarum...
åk till en bilverkstad (dom kanske har lördagsöppet?, det kanske finns en lånebil?, snacka med din chef och få lov att åka e halvtimme/timme tidigare för att åka till verkstan som du avtalat tid med),kanske be pappa, mamma, syrran, brorsan, flickvännen,kompisen, pojkvännen att lämna bilen och helt enkelt läs ur koderna...

tycker också om att skruva själv, men antingen får man skaffa rätt utrustning för att läsa koder, eller så får man åka till någon som har, eller handla en äldre bil?!.
Gillar heller inte detta, har själv en för "ny" bil , men det är bara att gilla läget.
av *pettson*
fajfor skrev:felet hittat!! :D :D Utan besök på verkstad :P :P Främre knacksensor hade lossnat.. Skam den som ger sig..
Se där ja. Nu drog du den med korrekt moment så den inte mäter fel igen.
taxi skrev:ta en mindre verkstad om du kan, ring runt först, kan skilja många hundralappar! Och att märkesverkstaden skulle ta 400 kr köper jag inte, 1300 kr ville dom ha av mig för felkoder enbart till ECC!
Volvo i borås tar 200 kr.......
*pettson* skrev:
fajfor skrev:felet hittat!! :D :D Utan besök på verkstad :P :P Främre knacksensor hade lossnat.. Skam den som ger sig..
Se där ja. Nu drog du den med korrekt moment så den inte mäter fel igen.
såklart jag gjorde... :D :D
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]