Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
Min farmor har en s70 -00 Och nu verkar det som att radion har hakat upp sej... Modellen är sc-805, volvos egna.
Så fort man startar bilen så startar radion, men direkt kommer det upp TEL i displayen och det går inte att få bort det. Detta innebär att det inte går att lyssna på varken radio eller cd..
Nån som har nåt bra förslag på hur man fixar detta? Har provat att koppla bort batteriet, och även kopplat bort radion från bilen... Men det är samma läge på radion......
av blådåren
Den texten kommer om ett stift i stora kontakten jordas (nära mitten i övre stift-raden) , funktionen används i kombination med telefon ( telemute) för att tysta radion.

har det suttit telefon i bilen ?, kan vara en kabel som blivit klämd mot chassi på radion, skador på kabelstammen?.
Annars kan det ju vara så att något ramlat in i radion och ligger och kortsluter!.

(vet inte hur mycket småpengar jag plockat ur bilstereos genom åren, den senaste var en toyota prius som hade tokspelet, låg en enkrona "fastsvetsad" på kretskortet i radion ) .
av emastar
Detta problemet började efter att batteriet hade blivit urladdat en ggr. Och vi startade bilen med startkablar....

Det har aldrig suttit telefon i bilen vad vi vet..

Men får kolla igenom alla sladdar och se om jag kan hitta nåt..
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]