Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tess123
Vår Volvo 850 glt 2,5 har börjat dra mycket bensin (1,5 - 1,7 liter/milen). Stadskörningen annars på vintern ligger på 1 - 1,2 liter/milen. Och långkörningen 0,75.

Detta är de symtom jag lagt märke till:
- På sommaren är den svårstarta när de är varmt ute.
- På vintern skriker den när det är minusgrader (då man trycker på gasen).
- För någon vecka sedan när vi kollade oljan var det något grön/gult klegg på stickan.
- Automatlådelampan började även blinka i vintras när det var kallare än -15. Vilket dom på volvo sa att det kunde bli av kylan.

Lämnade in den på verkstad och fick dessa värden:

RPM 0000
CO 0,00%
CO2 12,4%
HC 0010 ppm
O2 0,00%

CO cor 0,00%
Lamda 1,008

Vilket skulle vara bra värden. Den visade heller inga felkoder.
Annars går den bra. Någon som kan svara på vad allt detta kan bero på?

Mvh Therese
av john81b
känns som att det inte kommer in för mycket bensin iaf eftersom systemet skulle generera en felkod då och man märker på avgas värderna om bilen inte förbränner all bensin (för fet luft/bensin blandning).
jag har en likadan bil och jag räknar faktiskt med just den förbrukningen som du anger man kan nog komma ner i förbrukning genom att inte accelerera för snabbt och sedan göra kraftiga inbromsningar vid nästa rödljus, 170 hästars motorn bjuder ju gärna till mycket gaspådrag.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att byta luftfilter. Vad menar du mer exakt med att den skriker när du trycker på gasen, rent spontant är min första tanke att någon aggregatrem inte är tillräckligt spänd.

Mvh GK
av *pettson*
Mängden bensin i stadskörning verkar vara helt i sin ordning. Tidigare förbrukningen däremot ställer jag mej frågande till eftersom det är bra långt under fabriksfakta.
Siffrorna säger att bilen går fint. Kvar är att lätta på gasfoten och se över så att det finns rätt mängd luft i däck och annat.
av SubMarine
Kolla så att du inte har en broms som ligger an. Kör någon mil och känn sedan om någon fälg är varm. Om någon är det så ligger troligtvis den bromsen på.
av Zeroiq
SubMarine skrev:Kolla så att du inte har en broms som ligger an. Kör någon mil och känn sedan om någon fälg är varm. Om någon är det så ligger troligtvis den bromsen på.
Eller så hissar man upp bilen med domkraft i mitten, bara så att däcken precis lämnar marken, och snurrar på däcken. Gör sedan samma sak på andra sidan. Då VET man om en broms ligger på eller ej :)
av tess123
Jag har lämnat in bilen och fått den rensad i vevhusventilation samt bytt tempgivare. Nu drar den runt 1,2 igen. Tack gode gud för det. Men den är fortfarande väldigt svår att starta när det är varmt ute. Trodde det skulle försvinna med tempgivaren, men icke. Nu börjar jag fundera om de inte är startmotorn ändå det är fel på. Det som jag fått förklarat som låter när jag vrider på nyckeln är bränslepumpen, men startmotorn vill liksom inte. Batteriet har vi också kollat, det är fint. Vad tror ni?
Jag får alltid gasa igång den, men de funkar bara om man hör att den hostar. Man vågar ju inte åka långt om den skulle ge upp helt :cry:

Hur byter man startmotor? Är det svårt? Har ingen lust att betala yttligare 2000 kr för att låta någon annan byta den med.

Mvh Therese
av T-rex
tess123 skrev:Jag har lämnat in bilen och fått den rensad i vevhusventilation samt bytt tempgivare. Nu drar den runt 1,2 igen. Tack gode gud för det. Men den är fortfarande väldigt svår att starta när det är varmt ute. Trodde det skulle försvinna med tempgivaren, men icke. Nu börjar jag fundera om de inte är startmotorn ändå det är fel på. Det som jag fått förklarat som låter när jag vrider på nyckeln är bränslepumpen, men startmotorn vill liksom inte. Batteriet har vi också kollat, det är fint. Vad tror ni?
Jag får alltid gasa igång den, men de funkar bara om man hör att den hostar. Man vågar ju inte åka långt om den skulle ge upp helt :cry:

Hur byter man startmotor? Är det svårt? Har ingen lust att betala yttligare 2000 kr för att låta någon annan byta den med.

Mvh Therese
Dum fråga kanske men... har du bytt el detaljerna typ rotor fördelarlock tändstift, dom grejorna kan ha en verklig betydelse :!:
av tess123
Vi har kollat tändstiften och dom såg fina ut. Fördelarlock är bytt i höstas och rotorn såg också bra ut.

Mvh Therese
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]