Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Asak
Hej!
Ett troligt topphaveri efter oljetrycks fall på sonens bil gör att toppen säkerligen bör bytas.....
En noggrann koll ska göras av en "riktig" bilmek senare i veckan.
Det skramlade till i motorn som stängdes av direkt och metallspån hittades då han öppnade för att se på kammarna , inget mera är kollat ännu.
Han har säkert fått 10 olika förslag på fel men då spån hittades i toppen känns det som om felet sitter i övre delen.
Ett förslag var vevlager men kan spån hamna bland kammarna då?

Så till frågan:
Är det samma topp på alla turbo eller måste han hitta en från en T5:a?
av DubPilot
Asak skrev:Hej!
Ett troligt topphaveri efter oljetrycks fall på sonens bil gör att toppen säkerligen bör bytas.....
En noggrann koll ska göras av en "riktig" bilmek senare i veckan.
Det skramlade till i motorn som stängdes av direkt och metallspån hittades då han öppnade för att se på kammarna , inget mera är kollat ännu.
Han har säkert fått 10 olika förslag på fel men då spån hittades i toppen känns det som om felet sitter i övre delen.
Ett förslag var vevlager men kan spån hamna bland kammarna då?

Så till frågan:
Är det samma topp på alla turbo eller måste han hitta en från en T5:a?
Jag körde vevlagerras på en Lancia Delta Intergral en gång i tiden. Då var det spån i hela motorn. Låg till och med å blänkte spån på oljepåfyllningslocket.
Det är tyvärr ett hälvete att få rent. Jag köpte en ny motor i stället. Men det går ju att lämna in på motortvätt.
Användarvisningsbild
av Asak
Inget fel uppe i toppen.........
Mekar'n trodde att missljudet kom från lyftarna som fick för lite olja.
Spånet är ej lokaliserat men fortsättning följer.....
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]