Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855a
Hej, har ett problem jag ej lyckas lösa, med min 855:a -95.

Bilen dör alltså sporadiskt vid start, men aldrig under körning,

Jag har bytt vevaxelgivare och kamaxelgivare men det löste ej problemet, Den startar efter en liten stund igen.

Har sökt här på forumet, och hittat en del som haft liknande problem, men har ej sett ngn lösning.

Bilen startar alltså, men dör direkt och sen maler den bara på startmotorn och småtänder lite men startar inte.

Efter en stund startar den och går bra. Och detta uppkommer lite då och då.

Vet ej vad jag ska leta efter eftersom den går bra under körning.

Jag har ej kollat felkoder ännu, ska göra detta. Behöver lite tips.

Mvh.
av 855a
Nu har jag kollat felkoderna.

Bränslesystem sockel A2: 3-1-1 Hastighets signal saknas. Den är nu nollad Vad gör den?

ABS sockel A3: 1-4-1 Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas. Gick ej att nolla.

Kombiinstrument sockel A7: 1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets. Gick ej att nolla.

Mvh.
av 855a
Jag uppar igen, har nu plockat ur bränslerelät och ngt är löst i det, skramlar lite när jag skakar den. Låter som en trolig orsak. Köper ett nytt imorrn och testar.

Mvh.
av 855a
Har nu bytt relä, men ej hunnit köra ngt.. funderar på att byta soppa pump o bränlsefilter också bara för att ha nytt o fräscht. bilen har trots allt gått 26000mil.

Sen är det väl bara tryckregulatorn kvar? Ingen som har ngn ide`?

Mvh.
Jag tycker du har jobbat på bra. Det verkar klart som ett bränslerelaterat fel, vi får se om reläbytet fixar det hela. Framför allt är filterbytet en bra serviceåtgärd, du kan passa på att byta luftfilter också. Har du kollat att tankpumpen fungerar? Fungerar bränslemätaren?

Mvh GK
av 855a
gnestakalle skrev:Jag tycker du har jobbat på bra. Det verkar klart som ett bränslerelaterat fel, vi får se om reläbytet fixar det hela. Framför allt är filterbytet en bra serviceåtgärd, du kan passa på att byta luftfilter också. Har du kollat att tankpumpen fungerar? Fungerar bränslemätaren?

Mvh GK

Tackar för svaret, bränslemätaren visar ca 10 liter fel, visar ca 60 liter vid full tank och 10 liter när det är 20 kvar.

Är det ngt väsentligt i sammanhanget tror du? Har ej kollat tankpumpen.

Tack igen, skönt att bolla lite när man kört fast. :D

Mvh.
Tankgivaren visar ju i alla fall fel åt rätt håll. :) Kolla tankpumpen för det är en relativt frekven felkälla och dessutom påfrestas tryckpumpen mer om tankpumpen är trasig.

Mvh GK
av 855a
Uppdatering, har inte kört många meter sen byte av relä, då fästerna till bakre kofångarn helt plötsligt släppte. Helt sönderrostat. Så ska handla nya fästen och sen blir det förhoppningsvis köra lite mera.

Mvh.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]