Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ripper500
Har en Volvo V70 1997 2,5 automat som drar ca 1,2 liter milen enl färddatorn.
Visserligen med AC igång.

Men min fråga är eftersom jag inte har så stor koll på bilar om det är normal förbrukning?
Vet att automat drar mer, samt att AC´n ökar förbrukningen.
Men började reagera på detta nu särskilt när bensinen kostar en slant.
Normal blandad körning!

Har nyligen bytt bensinfilter, oljefilter, olja men inte luftfilter el tändstift. (Luftfilter bytt för 2000 mil sedan).

Vad anser ni om förbrukningen?
av PTV
Inte helt onormalt när de flesta av dessa bilar knappast kan kallas för energisnåla enligt dagens synsätt.Min frus manuella S70 med tioventilers motor sörplar i sig mer under normalkörning jämfört med en tidigare 850 GLT med automatlåda.Åtminstone så verkar det så vid pumpen.Ännu egendomligare är det att min egen S70 T5 vid försiktig körning verkar dra mindre än frugans tioventilers motor.Och då har jag ändå större fälgar och bredare däck på denna bil.Klart fundersamt men något som jag stött på många frågor om med dessa S och V70 modeller från 97 till 99.Om jag inte missförstått det helt så har tioventilaren jämfört med tjugoventilaren olika insprutningssystem där tioventilarens (Fenix)system verkar vara mer generös med förbukningen jämfört med tjugoventilarens (Bosch Motronic och ME7)system vars enda skilnad mellan dessa två senare är systemens styrenheter samt programeringen av dessa.Allt naturligtvis i denna energifråga om resterande delar av bilen är okey och inte pga diverse fel som skulle kunna bidra till en onormal bensiförbrukning som motortrimning, modifierat avgassytem, fälgar och däck, anliggande bromsar mm.Men om det förhåller sig som så att köparen av dessa nya bilar en gång i tiden fick en törstigare bil ju enklare motor denna bilen hade så verkar ju Volvo ha varit helt ute i det blå och seglat när resterande bilmarknad uppenbart var törstigare ju mer effekt motorn hade och inte tvärtom som i Volvos fall.
Senast redigerad av 1 PTV, redigerad totalt 0 gånger.
av Dickan
min t5r drar 1.2 genomsnitt. och då kör ja inte snällt.. så 1.2 när frugan gasar omkring är väl lite mycke kanske. du får sätta på sportläget iställe kanske :) eko läge funkar endast om man kör ekonomiskt :)
av mattias perssom
Min S70 T5 1999 automat ligger på 0.8 motorväg, stadskörning ca 1.2 och det får väl anses som normalt för dessa bilar.
Att tro att man kan ligga på halvlitern milen kan man glömma, men det är ju ens egna val av bil så jag klagar inte.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Det har precis med hur man kör.
Körde till Sälen i vinter med min T5 släpkärra och skoter låg på ordentligt upp dit 110-140 då låg den på 1,2.
Hemvägen så körde ja snällt verkligen snällt låg det på 0,82 med kärra.
Så allt beror verkligen hur du kör.
Jag kör runt 0,9 normalt med bilen.
Men tjejen ligger runt 1,2 för det ska gasas ut i varje korsning och inte motorbromsa innan korsning utan kraftig inbromsning och det går inte att lära henne att köra normalt heller.
Alla kör olika.
av Kena
Jag har gjort det lite till en sport att tävla mot mej själv att köra de vanligaste sträckorna jag kör så snällt som möjligt. Hur mkt bilen förbrukar är så beroende på hur man kör, vem som kör och var man kör. Verkar ivf. som att S/V70 går att köra rejät snålare än 850, var en dekal i bakrutan på min V70 när jag köpte den där det stod "Miljöklass 1", har väl något med förbrukningen att göra kan man tänka sej. Nåväl, eftersom jag får sitta av de timmar på jobbet som jag förbrukar med bilen(nöjeskontot) har jag lättat en hel del på högergaloschen den senaste tiden och fått ned förbrukningen ca 1-2dl/mil, 90% av min körning är stadskörning i Luleå så det gjorde faktiskt rätt mycket att Ecodrajva. Men den största vinsten både för min kondis och plånkan är att jag börjat cykla till jobbet, det var för några år sedan otänkbart att cykla de 8km.
av PTV
Kena skrev:Jag har gjort det lite till en sport att tävla mot mej själv att köra de vanligaste sträckorna jag kör så snällt som möjligt. Hur mkt bilen förbrukar är så beroende på hur man kör, vem som kör och var man kör. Verkar ivf. som att S/V70 går att köra rejät snålare än 850, var en dekal i bakrutan på min V70 när jag köpte den där det stod "Miljöklass 1", har väl något med förbrukningen att göra kan man tänka sej. Nåväl, eftersom jag får sitta av de timmar på jobbet som jag förbrukar med bilen(nöjeskontot) har jag lättat en hel del på högergaloschen den senaste tiden och fått ned förbrukningen ca 1-2dl/mil, 90% av min körning är stadskörning i Luleå så det gjorde faktiskt rätt mycket att Ecodrajva. Men den största vinsten både för min kondis och plånkan är att jag börjat cykla till jobbet, det var för några år sedan otänkbart att cykla de 8km.
Vilket fick mig att tänka på detta där det helt uppenbart finns kronor att spara ...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... C3%B6rning
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]