Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sondek
Vilka är dom vanligaste felkällorna när en 850 rullat någonstans runt 30 000 mil?
Detta kan naturligtvis variera från bil till bil men ofta stämmer det rätt så bra.

Vad jag känner till så är det vanligt att...

- Bränslepumpen lägger av någon gång mellan 30-35 000 mil..
- Relä till bränslepump
- Vad mer?

Generator, startmotor, servopump är nog andra kandidater.

Tips på var man hittar dessa komponenter till lägsta pris är också intressant.
Min tanke är att man kanske kan byta vissa delar i preventivt syfte om dom inte blir allt för dyra.
Bränslepumplen är nog en typisk komponent som man kan vinna på att byta i förtid.
Trist när den ger upp och man blir stående :(

Volvo vill tydligen ha 3500 kr för den men skall finnas hos Mekonomen för 900kr.
För gör det självaren kan det ju bli avsevärt billigare om man väljer andra inköps ställen än Volvo..

Med denna typ av åtgärder kan man nog få ut många mil till på sin 850.

Tips mottages tacksamt! :D
av Kena
Mitt tips är att du byter när grejjorna går sönder. Vet du inte vem som haft bilen vet du ju inte heller när saker är bytta, kan ju vara saker som är bytta redan och då slänger du "nya" saker.
Annars kan jag rekommendera att du servar bilen enl. serviceprotokoll
Jag har hört att det är vanligt att vattenpumpen kan rasa vid 30 000 mil om den aldrig är bytt. Och det vill man ju inte vara med om. Kan vara värt att byta den nästa gång du byter kamrem.
Haft denna bil från 6000 mil till i dag ca 29000 mil.
Kamremspaket, vattenpump byttes vid 24000 mil så det är nog lugnt.

Jag har full koll på vad som är bytt på denna bil så där råder det ingen osäkerhet men en kollega på jobbet åkte på att byta sin bensinpump på en 850 som rullat ca 32000 mil och enligt Volvo så får dom ofta byta pumparna på bilar med en mätarställning någonstans mellan 30-35000 mil. Relät till bensinpumpen är tydligen vanligt att det går också då det fanns ett gäng av dessa hemma på hyllan hos volvo. Fick själv problem med detta då jag stog på soptippen med släpvagn bakom bilen och lång bilkö bakom mig med irriterade människor som vårstädat hemma :(
Bensin pumpen kommer med 99% säkerhet ge upp och kanske på en gång.. inte så skojigt.
Om generatorn börjar krångla så kan man med ett bra batteri ändå köra en bra bit gissar jag så den behöver man kanske inte byta i förebyggande syfte. Bytte till nytt startrelä för något år sedan också och det är ju inga pengar i sammanhanget.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]