Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av palmhall1979
då har packboxen mellan motor o låda gett upp tror jag då det kommer olja ur det lilla hålet mellan motor o låda men även någonstans längre uppifrån som jag inte kan lokalisera o verkstaden vill ha en halv förmögenhet för att byta så min fråga är om man törs ge sig på det själv.
bilen i fråga är en 850 glt 20v automat
av *pettson*
palmhall1979 skrev:då har packboxen mellan motor o låda gett upp tror jag då det kommer olja ur det lilla hålet mellan motor o låda men även någonstans längre uppifrån som jag inte kan lokalisera o verkstaden vill ha en halv förmögenhet för att byta så min fråga är om man törs ge sig på det själv.
bilen i fråga är en 850 glt 20v automat
Svaret är ju nåt som ingen av oss kan ge. Ingen av oss vet vilken vana du har, vilken arbetsplats du tänker utföra det på eller vad du har tillgång till för verktyg och övrig information.
Känner du att du inte har tillgång till gott om verktyg av alla de slag, och en bra arbetsplats där du kan ta din egen tid samt jobba säkert, samt att du själv har full koll på hur det fungerar samt hur en packbox fungerar, samt att du förhoppningsvis kan låna verktyget som används till att montera det. (annars gäller att du är van att pilla i packboxar med andra metoder). Då är du inte rätt utrustad och eller rätt människa att byta packboxen tyvärr.
Verkstaden vill ha en halv förmögenhet eftersom det är ett stort jobb, som dom dessutom ska garantera under lång tid så det inte behöver göras om.
Men den där förmögenhetens storlek är ju ofta möjlig att göra mindre om man kikar runt lite och tar flera prisuppgifter, samt kanske är beredd att åka en bit.
Vad jag personligen tycker du ska göra är att fixa så packboxen/packboxarna som läcker i ändan på kamaxlarna byts först. Tvätta sen av noggrant. Det är inte ovanligt att oljan faktiskt rinner ned och sen går in i springan mellan motor och låda för att sen dyka upp i skvallerhålet, vet en hel del folk som fått den överraskningen. Som sagt börja ovanpå, läcker det fortfarande då, så blir det att fixa nedre läckaget.
av palmhall1979
tror nog att jag har utrymmet och verktygen som behövs men ingen lyft men vet inte om motivationen är på topp för det verkar ju inte vara ett litet ingrepp o vill ju inte fastna halvägs.'
men om packboxarna till kammarna gått borde väll det rinna olja på utsidan av motorn?
men om man kryper under bilen o tittar så verkar det droppa ner olja på höger drivaxel som sen skvätter omkring.
trodde först att det var packboxen till drivaxeln men efter en ordentlig tvätt så ser det ut som det kommer längre uppifrån men kan inte lokalisera varifrån riktigt..
Användarvisningsbild
av StefanT5
Nu vet ja inte hur vevhus slangar går på din bil.
Men ja hade samma nu på min kom olja som droppa ner på drivaxeln.
Det kom från slangen till vevhuset den gick ju in i turbon precis ovanför drivaxeln.
Så gjorde rent hela vevhuset och sedan var läcket borta.
Men frågan är ju om du nu har fått läck på packbox så kanske vevhuset är tätt också då eller om dom bara är gamla.
av palmhall1979
vevhusventilationen är nyrenoverad men det efter jag upptäckte att det läckte olja. o jag har ingen turbo så har inget oljerör dit.
men var ute o kollade lite nu o upptäckte att de kom ut olja bakom fördelaren (finns bild på detta om ni går in på länken)
upptäckte dessutom att luftfiltret var igensotat finns bild på även det men antar att det har med att göra att den går väldigt fett vid kallstarter av nån anledning.

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 2438650257
Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två ([…]

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]