semmelman skrev:*pettson* skrev:Vad som förvånar mej mest om man kikar på alla frågor som finns om allting, det är att ingen verkar äga en instruktionsbok till bilen? Samt att ingen vill äga en enklare verkstadshandbok. 
Det är sant, men jag har ingen! Dock har jag ju en på datorn det tänkte jag inte på igår att kolla, var lite stressad. Men den är engelsk el amerikansk t o m och kanske att det kan va lite skillnader på amerikanskt och svensksålt så för riktigt tillförlitligt svar tänkte jag att det är bättre att fråga här.
Men vill ni inte att man ska fråga saker på ett forum vad är då detta forum till för? :lol: :lol: :lol:
Mitt svar var inte unikt riktat mot dej för den delen, jag ska försöka belysa vad det är jag menar, det tar några textrader men jag hoppas jag gör mej förstådd.
Det är så att om man kikar på kanske 3000 frågor på ett år, då har minst 2-300 sina svar i bilens användarhandbok. Nåt jag anser man bör konsultera innan man faktiskt frågar, naturligtvis i den mån man äger en. För min del så svarar jag på runt 6000 frågor per år via forum, mail och annat så man ser en hel del.
Inte för att det är fult att fråga, utan för att det är nyttigt att hitta sina egna svar ibland, det gör att man lär sej mer om sin bil, vilket gör att man kan fixa mer med den om behov uppstår, den bästa inlärningen är faktiskt den som utövas vid behov. Har man absolut inget intresse av nåt när det gäller bilar så är man helt fel ute som frågar om lösningen på problem tycker jag. Då bör man bara lämna in bilen och låta nån som intresserar sej lösa problemet istället och lita på denne istället. Men det är min personliga åsikt.
Många saker som frågas om väldigt mycket ,är så basic vid bilägande att man inte måste vara mekaniker eller ett geni, det är saker som man åtagit sej att klara genom att man faktiskt har ett körkort, det är nånting som faktiskt en del glömt av helt. Dom frågorna har oftast sina svar i närmaste mekhandbok för nybörjare om nu inte svaret står just i bilhandboken.
Verkstadshandboken är nånting man bör äga för att förstå vad man jobbar/ eller ska jobba med oavsett intressegrad eller kunskapsnivå. Tyvärr är inställningen mångt och mycket i många olika forum att mekhandbok är nåt man egentligen inte behöver, men inställningen är densamma till användarmanualer eller för den delen sammansättningsritningar, det är liksom inte manligt (hur många läser ikeas manualer?).
Men även vi som håller på mycket med bilar konsulterar litteratur då och då. Det är omöjligt att hålla allting i huvudet. Själv har jag drygt 2800 dubbelsidiga A4 sidor just nu som är dom *viktigaste* jag använder när det är nåt jag inte kan i huvudet, förutom diverse program och övrig verkstadslitteratur.
Jag har alltsa inget emot att man frågar saker i ett forum, även om nu mitt gnäll framstår som motsatsen, tvärtom, inga frågor, ja då har man inget forum, precis som sagts. Men jag är sån, att jag efterlyser att man hemskt gärna får försöka ta reda på saker så gott det går innan man frågar, på dom sätt man kommer på. För att själv försöka bidra till en bra lösning till sitt problem. Så att man inte tar genvägen via ett forum (oavsett vad forumet handlar om för ämne) för att slippa bry sej om att ens försöka själv.
Jag vet dom som t.ex äger en eller flera handböcker i olika ämnen men inte orkar öppna den/dom för att den/ dom är 4 meter bort på andra sidan väggen, då när man ändå är vid datorn så slänger man ut en fråga istället för att gå dom 4 metrarna, man är sen kanske inte nöjd med svaret, utan vill ha ett fullständigare mer specifikt och blir irriterad för detta, infon är då nåt man kunde fått efter dessa totalt 8 metrar, det är sånt jag inte kan med.
Jag ber om ursäkt om texten ovan nu retat upp någon, den är inte elakt ment på nåt sätt, utan förklarar hur jag tänker och hur jag känner.

-)