Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikus
Har ett stort problem med min gamla 850

Har idag 12/5 bytt båda Abs givarna bak och raderat felkoder men lampan släcks ej..
Får felkod att höger sida varvtalsregulator ej fungerar! Dom har kollat kransarna och dom skall vara hela på båda sidor! Verkstaden sa att de kan vara styrenheten som krånglar men jag bytte till en begagnad förra gången de strulade och då så visade den samma fel trots att jag bytt styrenhet!!

Bildjävulen bara krånglar när de gäller abs:en

har haft fenomenet att lampan ibland slocknat för att sedan tända sig igen!!

pratat lite med vänner om att kontaktstycket till styrenheten krånglar möjligtvis, kan man byta den tro???
eller skall ja testa å byta styrenhet igen??

snälla hjälp mig innan ja skrotar bilfan istället!!!
av *pettson*
Tja vi kan väl börja med din årsmodell? Detta eftersom det är högst relevant för dom möjliga fel som kan finnas.
Hur du kan få att höger sida varvtalsregulator inte fungerar vet jag inte eftersom det inte finns nån kod som lyder så, och nån varvtalsreglering finns inte heller.
När det gäller kransar så är det så ovanligt med dåliga kransar bak att jag faktiskt aldrig råkat på en, sensorer däremot dör då och då bak och fram. Lika vanligt är det med kablagen fram och bak när bilen blir till åren..

Det vore intressant att få KODEN alltså inte tolkningen. Samt återigen, årsmodellen på bilen.
av erikus
Tja Pettson!!

Joo..årsmodellen är -97 och jag har som sagt inte full koll på va de va för felkod, va något med höger givare bak och detta trots att jag raderat felkoder på datorn men problemet kvarstår även när jag raderat det!! Alla andra felkoder är borta men på höger sida så kvarstår problemet!! Kan kolla upp felkoden igen om detta är viktigt!!! =) Är väl så kan ja tänka mig men jag blev så besviken när ja bytt givare bak och skiten ej fungerade!!! Pratade med en idag om att lödningarna i styrenheten ofta är dom som spökar men jag har ju bara haft styrenheten i två år och av dom så har bilen stått still rätt mycket!! Kan man byta kontaktstycke till styrenheten tro eller är det ett djävla jobb??
Användarvisningsbild
av CarMan
Har verkstan en multimeter?
Mär givarna (funkar dom eller ej?) = byt som om dom ej funkar.
Mät givarna från hansken på styrenheten, då mäter du ju hela kablaget i bilen (funkar dom eller ej?) laga kablaget om dom ej funkar. om dom funkar byt styrenhet.
En styrenhet du vet är hel!

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]