Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xynter
Idag skulle jag ut och flytta bilen men den ville inte starta, det fanns ingen kompression i motorn så jag gjorde "snabbfixen" med lite olja i cylindrarna.
Då jag höll på så tyckte jag att det var mycket olja på ventilkåpan.
Så jag började kolla lite och såg snabbt att slangen som går från oljefällan till ventilkåpan hade brustit precis vid anslutningen. Ok, en slang kan ju gå sönder även om den är ganska ny (bytte i höstas). Så jag klippte bort det trasiga och drog fast den med ett slangklammer.
Efter att ha varit ute och provkört så ser jag att den slangen har lossnat från nippeln.
Det gjorde den även i höstas då jag bytte oljefälla och slangarna till oljefällan, då gick jag lös lite lätt på nippeln för att få något mer fäste istället för bara en slät aluminiumnippel.

Vad kan det vara för fel då slangen inte vill sitta fast på den nippeln?
av Xynter
Jag kom att tänka på en sak jag glömde göra då jag fixade med vevhusventilationen. Nämligen att rengöra flamfällan... :doh:
Kan det vara den som är tät och göra så att det byggs upp ett tryck i den slangen?
av Uninium
Xynter skrev:Jag kom att tänka på en sak jag glömde göra då jag fixade med vevhusventilationen. Nämligen att rengöra flamfällan... :doh:
Kan det vara den som är tät och göra så att det byggs upp ett tryck i den slangen?
Kolla,det går ju snabbt.Själv körde jag utan den på mina 850n som jag haft.
Vissa fanns den på och vissa inte.
av Xynter
Jag var ut i söndags och kollade de slangar och anslutningar som inte göms av insuget. Inget såg ut att vara tätt... Så i tisdags var jag in på min lokala volvoåterförsäljare och frågade en ute på verkstaden, som de andra påstod var expert, om problemet. Han hade inte hört talas om det, men han skrev iaf ut en liten skiss på hur slangarna skulle anslutas på oljefällan. Jag kan ha förväxlat anslutningarna uppe på den, men jag har inte haft tid att kolla om det är så. Men jag tror att det är mest troligt eftersom att den slangen som går till insugsslangen har tryck på sig, men den som går upp på ventilkåpan inte har det om jag har förstått skissen rätt.
av *pettson*
Xynter skrev:Jag var ut i söndags och kollade de slangar och anslutningar som inte göms av insuget. Inget såg ut att vara tätt... Så i tisdags var jag in på min lokala volvoåterförsäljare och frågade en ute på verkstaden, som de andra påstod var expert, om problemet. Han hade inte hört talas om det, men han skrev iaf ut en liten skiss på hur slangarna skulle anslutas på oljefällan. Jag kan ha förväxlat anslutningarna uppe på den, men jag har inte haft tid att kolla om det är så. Men jag tror att det är mest troligt eftersom att den slangen som går till insugsslangen har tryck på sig, men den som går upp på ventilkåpan inte har det om jag har förstått skissen rätt.
Du har inte förstått det rätt..
Bägge har tryck på sej. Det finns endast en liten skiljevägg av plast inne i oljeavskiljaren, det är som ett litet lock till en sprayburk, det håller inte isär dom två uttagen nedifrån och upp utan endast dom 5 sista cm i burken. Det som händer är att det som tas ifrån inre uttaget (rakt igenom avskiljaren, på utsidan av kondenseringsväggen) går rakt upp och har med sej oljestänk. Det uttaget som sitter mer i mitten av behållaren går innanför kondenseringsväggen och beräknas då kondensera av oljan för att få med mindre oljestänk, den går till insuget på motorn, eller på turbo då till inloppet på turbon.
Vet man att det inte finns nåt stopp i systemet gällande den slangen som går till insuget så beror högt vevhustryck på dåliga ringar eller på slitage, alternativt skador.
av Xynter
Ok, tack för den förklaringen pettson.
Jag har en ny slang som ska gå från oljefällan till inloppet på turbon samt en ny slang som ska gå upp till ventilkåpan. Då jag får tid så ska jag plocka bort insuget och byta bägge slangarna samt kolla oljefällan så att den är fräsch invändigt.
Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två ([…]

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]