Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
taxi skrev:till alfredo: kylfläkten ska gå på halvfart när du står still med ac på. Den borde en varm dag som denna gå nästan hela tiden, har precis lystnat på min egen, hörs bra om du ställer dig framför bilen.
Tack Taxi. Var nyss till närmaste bilverkstad som också har grejor för påfyllning, Han sa sa att felet kan bero på för lite gas litar dock inte på denna kille efter en rengörong av vevhus ventilation. När Jag köpte bilen sa killen att ac är servad. Jag ska kolla det som Du sa om fläkten, det är ju lätt. Om fläkten inte går vad ska Jag kolla då, fläkten borde vä få signal från ac att den ska snurra.
Användarvisningsbild
av taxi
glömde säga att motorn nästan aldrig behöver kylfläkten.
Och kyleffeffekten kan säkert gå ner lite vid tomgång ändå, varvtalet är ju så litet då. Men testa själv om du hör fläkten gå igång, sen kommer säkert nån annan här att berätta hur du kollar om fläkten fungerar på halvfart.
Användarvisningsbild
av Alfredo
taxi skrev:glömde säga att motorn nästan aldrig behöver kylfläkten.
Och kyleffeffekten kan säkert gå ner lite vid tomgång ändå, varvtalet är ju så litet då. Men testa själv om du hör fläkten gå igång, sen kommer säkert nån annan här att berätta hur du kollar om fläkten fungerar på halvfart.
Hej. Körde nyss bilen på tomgång över 10 minuter, varvade upp till 3000 varv emellanåt och kollade med lampa på fläktbladen men dessa rörde sig inte! Värme visaren stod på kl 3 eller emmelan åt lite över men snabbt ner igen.
Luften var i böjan rätt kall senare sval, men inte varm. Tror inte det saknas gas, för fläkten rörde Sig inte.
Användarvisningsbild
av taxi
har du tittat på relähyllan över fläkten, om alla kablar verkar sitta där dom ska?
Användarvisningsbild
av taxi
...jag menade VID/UNDER relähyllan, lite kablar där och kanske nåt slags motstånd till fläkten.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Ska kolla imorgon, dessutom ska jag väl köra bilens diagnostiktest och se vad det säger!
av xxargs
om du har kyla vid nystart och när du kör och har fartvind medan kylan försvinner i köer och stopp, så är det inte kölmediebrist som är huvudproblemet, utan att kondenson inte kyls som den skall.

kolla med handen att du övh. kan snurra fläkten och att den snurrar lätt - mycket kan hända under vintern och kanske har rostar ihop i lagren mm..

Normalt sett skall fläkten starta upp på halvfart så fort kompressorn börja snurra då AC är en väldigt stor värmeproducent och värmer upp kondenson väldigt snabbt, typ inom 30 sekunder så kan den nå bränntemperatur om inte fläkten fungerar. kondensorn skall hållas sval - helst inte över 50 grader och när den når över 50 grader så brukar systemet starta på fullfartsläget på fläkten och det är halvt storm framme i fronten

om röret från kondenson till torkfiltret blir brännhet och tom varmare än så, så fungerar int kondensorkylningen som den skall, röret skall normalt bli som mest pimkjummet, kanske något varmare heta dagar.

en ihoprostad fläkt kan ge följdfel som att som att tryckvakten bränns sönder om inte fläktströmmen går via reläer, då en låst fläktmotor ofta drar väldigt mycket ström
Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej. kollade i morse att fläkten går lätt genom att så smått vrida på bladen. Verkar inte sitta någon säkring i närheten av fläkten?
Användarvisningsbild
av StefanT5
Bästa är väl att lägga 12 volt på fläkten och se att den snurrar eller mäta strömmen fram till den.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Ska ta loss sladden till fläkten imorgon, kollar om det kommer ström där.....
Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två ([…]

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]