Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av graben
Hejsan

Jag vet att det finns ett antal trådar om abs-bromsar och moduler, men min bil har inget som liknar den modul och kontakt som finns i alla bilder på forumet. Denna bilen ser helt olika ut. Jag har också en S70-99, och den ser ut som i alla trådar här...
Jag får felkoder för sensorerna bak. 3-1-3, 3-1-4 samt 3-2-4. Dessa kan jag inte radera. Kanhända gör jag fel, men att trycka 5-8 sek vänta och trycka 5-8 igen hjälper inte. Här är 2 bilder som viser lite hur det ser ut. http://gallery.me.com/graben#100043.

Jag skulle vilja mäta sensorerna i motorrummet, men vet inte var jag ska mäta. Sensorerna bak (mätta vid hjulen) är OK och lämnar en spänning om man snurrar på hjulet. ABS-lampan lyser dock innan man rullat med bilen, så funktionen/signalen vid rörelse är ju ointressant för tillfället.

Ideer ??:-/
av Zeroiq
Har nästan exakt samma fel som dig.
Jag har en 850 -94.
Får felkod 3-1-3 vänster bakhjul. Denna felkod får jag direkt när jag slår på tändningen. Ingen annan felkod.
Har precis bytt drivknut och massa annat på höger framhjul. så att jag fick detta fel nu är helt bisarrt. Varför skulle denna givare ge upp direkt nu, när jag hållt på att mecka med höger FRAM? Jaja, ska börja mäta givaren enligt instruktioner i andra tråden om ABS.
Min ABS-styrenhet ser exakt ut som på bilderna du bifogade.
För att hjälpa dig med din felkods-nollning: Läs ut ALLA koder. Gärna 2 gånger i rad. HÅll tändningen påslagen hela tiden. När du läst ut alla felkoder, tryck lääänge på knappen. minst 10 sek. Sen lyser lampan med fast sken. Tryck lääänge en gång till, minst 10 sek. Sedan skall koderna vara nollade. Verifiera detta med att trycka kort på knappen, då ska du få blink 1-1-1 (Inga felkoder satta).
av Zeroiq
jahopp. om jag kopplar ur kontakterna till abs-givarna under mattan i bagagerummet, så får jag felkod 3-1-4 höger bakhjul bruten krets eller kortslutning. Den andra felkoden får jag inte tillbaka. Borde jag inte fått 3-1-3 också eftersom båda kontakterna är urkopplade?!
av Zeroiq
Nu svarar jag i din tråd igen :D
Jag mätte i den stora kontakten till abs-styrenheten, enligt denna tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p207968
Din styrenhet ser likadan ut.
Jag fick 0 på vänster bak, så jag åkte till biltema och köpte ABS-sensor, bytte, släckte felkoder, körde en sväng, och abs-lampan släcktes. Så nu funkar min abs igen.
Så mät på den stora kontakten i motorrummet så kan du se vilken sensor som ger fel värde eller inget värde alls!
av graben
Tackar tackar.
Har under tiden försökt släcka servicekoderna, men trots att jag tryckt uppåt en halv minut, har inget förändrats. 3-1-3 mm bruten eller kortsluten krets skulle ju iofs kunna vara kvar i alla lägen om det är fel där, men koder för olika hastigheter när inte bilen rört sig borde ju inte uppstå förrän man kör...
Hursom skall jag kolla.
av Zeroiq
Du måste nolla koderna tills du får 1-1-1, sen kan du slå av tändningen, och kolla koderna igen. Då kan du ha fått tillbaka 3-1-3. Precis så var det för mig iaf.
Du får mixtra med nollningen tills du får till det, jag kunde inte heller riktigt i början, men har man gjort det ett par gånger så lär man sig hur länge man ska trycka. Kom ihåg att du kanske får läsa ut alla koder 2 ggr, sen nolla.
av graben
Nå... jag hade ju kollat givarna bak ute vid respektive hjul, och de var helt ok. Med hjälp av tipset kunde jag mäta från motorrummet, och då hade jag en 3-600 kOhm på givarna bak. Alltså var felet i själva kablarna ut till givarna på/vid bakaxeln. Mycket riktigt. De var helt slut inuti. En massa brott där kabel böjer sig när den går mellan bakaxeln och upp vid tanken. Några meter sladd från en avdankad dammsugare gjorde susen. Hade inte tid med bättre rep. Ska besikta imorgon, dvs idag. Annars blir det körförbud.

Tackar för tipset! Jag har letat efter den bilden några dagar nu.
Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två ([…]

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]