Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Hallå.
Det gäller en 850 -92. Har ett sjukt glapp vertikalt på däcket, känns som hjulbultarna inte skulle vara åtdragna.
Lyckas inte hitta några andra standard tecken jag läst om här, som vibrerande fjäder, vinande ljud eller klonkningar vid rattutslag.
Det dånar dock i höga hastigheter o slår lite i ratten, men inte konstigt när däcket känns i princip löst.
Upptäckte problemet när jag skrapade rutan o det hördes ett "klickande" från däcket, det kanske belyser hur "löst" däcket är. Vill inte inhandla ett hjullager o under bytet inse att det är en slut drivknut.
Nån som vet hur man kan avgöra?
av *pettson*
magnus. skrev:Hallå.
Det gäller en 850 -92. Har ett sjukt glapp vertikalt på däcket, känns som hjulbultarna inte skulle vara åtdragna.
Lyckas inte hitta några andra standard tecken jag läst om här, som vibrerande fjäder, vinande ljud eller klonkningar vid rattutslag.
Det dånar dock i höga hastigheter o slår lite i ratten, men inte konstigt när däcket känns i princip löst.
Upptäckte problemet när jag skrapade rutan o det hördes ett "klickande" från däcket, det kanske belyser hur "löst" däcket är. Vill inte inhandla ett hjullager o under bytet inse att det är en slut drivknut.
Nån som vet hur man kan avgöra?
Absolut.. när höll en drivknut hjulet på sin plats senast?.. Aldrig, det är lagrets jobb.
Det enda drivknuten gör är att hålla ihop lagret så det inte delar sej på årsmodellerna 92-98. Det kan ske om inte drivknutsmuttern är hårt dragen.
Ioch med centrumskruvens intåg så gjordes också lagret om så det inte kan dela sej.
Byt lagret... Glappet ska inte finnas där.
MEN! har du säkerställt att glappet är i nedre delen av fjäderbenet så att inte själva fjäderbenet i sej rör sej? För då är det fjäderbenslagret som är problemet.
Det här med att känna på fjädern när lagret är dåligt är egentligen långt innan det blir så dåligt som ditt verkar vara, även vinandet finns långt innan, morrande också, men man vänjer sej vid ljudet tyvärr (om det nu endast glappade så långt ned).
av magnus.
Då vet jag det. Har vart så förskräckliga vintervägar i år så man hade knappt märkt om man tappat ett däck, än mindre nåt vinande eller durrande.
Däcket glappar så illa att det räcker o peta med lillfingret på det fram o tillbaka i över/underkant, behövs inget fast grepp där inte, så bör väl inte vara fjäderbenlager antar jag.
Nu ska det bara hålla ihop 30 mil till, fram o tillbaka till Biltema för inhandlande av hjullager :roll:
Tack för svaret!
Användarvisningsbild
av sjoling
Jag skriver här istället för att starta en ny tråd.
Ni som har bytt hjullager på 850 innan, hur lång tid kan man räkna med att det tar,
är en normalt händig kille med vana att byta bromsar osv.

tjo
av magnus.
Det tog nästan 2 timmar för mig, beroende på 4 st torx bultar som höll lagret bakifrån och helt enkelt vägrade komma loss.
Fick lossa hela navet från fjäderben, leder mm och sätta i skruvstäd.
Om dina lossnar någorlunda enkelt bör de väl ta runt 1 timme.

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]

Fel anmälde också, 4.2.13 hjälpte […]