Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
Hej.
jag har ett litet dilemma mitt förar fönster hade hoppat yr sin skena på fönsterhissen och går inte att få tilbaka så det måste ha fått sig en törn eller knäckts till på något sätt. jag gick till bilia och bestälde hem en ny vemmekanism igår och var och hämtade den idag betalade "glatt" och tänkte att äntligen skal fönstret börja fungera som det ska men när jag komemr hem så visar det sig att det var en fönstehiss med motor och jag har manuell då slog mig eden att installera automatisk fönsterhiss på alla fönster går ju att få tag på begagnade hissar till de andra fönstrena men hur svårt är det att installera skiten sen och är det värt det eller ska jag åka till volvo och byta till en manuell?
tacksam för snabba svar och om det fins några länkar till hur man gör för att "installera" elektrisk fönsterhiss.
/Anders
Användarvisningsbild
av V70AWD
Om du ska byta till elfönster måste du även byta kabelhärvan som ska va i dörrarna +kablar och knapparna så du kan köra fönsterna upp o ner. Det är lite pillit,men det går.Jag har själv satt dit det på min 855.Nu tror jag inte att det är billigt att skaffa alla grejerna ,så jag hade nog åkt in och bytt.
av Andez
åkte in till bilja och skulle byta men då konstaterades det att den men manuell vev utgåt ur deras sortiment och inte fans kvar hos någon av deras butiker eller leverantörer. kontaktade den lokala skroten och straxt över 2000 får man ge för resterade hiss mekanik och knappar sen skall bara elendras men elschema har jag så borde inte vara supersvårt att fixa.
nu är bara nästa fråga hur får jag lättast tag på de kontakter som behövs skal jag köpa dem också fgrån skroten eller är det något som t.ex. mekonomen eller autoexpert kan ha? och reläna som skall me undrar jag samma sak om...
kabelhärvan i dörren måste jag verkligen byta den eller går det inte bara att koppla in de nya kablarna i den befintliga?
och när jag ändå håller på blir det mycket extra jobb att dra fram el till elektriskt justerbara backspegla? för har jag fattat rätt styrs ju även dem från mitt konsolen där fönsterreglagen sitter eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av V70AWD
Det enklaste är att du kör till skroten och skaffar kablarna som ska va i dörrarna. Då kan du se så att de kommer från en bil med elspeglar. Det du behöver göra efter att du har tagit bort på insidan av dörrarna, är att dela kontakten som sitter på dörrstolpen,du ser den när du öppnar dörren (sitter en liten jä......)lås-skruv som måste lossas.Sedan skruvar du försiktigt så kontakten delar sig.När den gamla härvan är borta är det bara att skruva i den nya.Ang kontakterna till hiss och spegel skaffa även denna på skroten,Se bara till att du får hela den lilla panelen med pnappar och sladdar och kontaktstycke.Det du nu behöver göra för att sätta dit den nya panelen med sladdar är att lyfta upp (ta bort) mitten biten på mittkonsolen den går från under askfatet upp mot facket mellan stolarna.Om du tittar under askfatet ser du 2 st kontakter ta bort de de som sitter i nu och sätt i de nya.Sedan är det klart att sätta tillbaks allt igen .(Det kan vara så att du behöver något relä). På min 95:a GL. behövde jag inte göra annat än koppla in sladdarna
det va lika med dottern 94:a. Hoppas det fixar sig.
av Andez
Har kollat med den lokala skroten och dem har inga 850:s stan bredvid hade men dem säljer inte kablagen eller snarare det kostar mer än det smakar. Har en skrot till men är en bit dit och har inte vägarna förbi så har köpt stift och relän från Volvo och knappsatser + hissmotor på skroten i granstan. Har kopplingsschema så borde inte va så svårt att bara dra in kablarna....
av Andez
Har suttit och kollat lite på kablarna ute i bilen nu så jag har koll på allt tills jag får delarna... men börjar fundera det är draget 11 kablar fram till backdörren men enbart 8st är sedan synliga när man tar bort dörrsidan dvs det är draget fram kablar till fönsterhissar fram till det som kallas "connector 24/17" respektive "24/18" men jag hittar inte vart dem sitter någon som kan berätta det? länkar 3 bilder från service manualen
http://www.pixbox.se/alb_show_id1223553_page0.html
av Andez
Tänkte pallra mig till returbilen imorgon och leta rätt på lite små saker men frågan kvarstår vart dem gömt kopplingen jag länkade bilder till tidigare för det ska vara fördraget kablar till hissarna bak dig men inte hela vägen in i dörren. Samma sak det är fördraget fram till dörren men där är det svårt att missa kopplingen...
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]