Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har problem med att min T5:a går upp i varv efter jag kört med den i någon minut.

I början var problemet bara en kort stund sedan gav det sig.
Nu när den börjar varva slutar det alldrig, den varvar mellan 2000-3000 rpm.

Om man stänger av bilen när den varvar så går den knapt att starta.
Jag har tagit bort stiften och kollat om den blir sur, men så är inte fallet.

Jag har kopplat ur Lambdan och det blir inte någon skillnad, tog även bort den och den var mycket svart.
Jag brände av den med gasbrännare lite försiktigt.

Till sist har jag koppla bort lmm och går bilen dåligt som den brukar göra med bortkopplad lmm.
Dock varvar den inte.

Måste även nämna att när bilen börjar varva så går tempmätaren ner till noll.

Någon som vet vad det kan vara? Eller något jag kan göra?

Tack så länge!
av *pettson*
Tycker du att det är normalt att tempmätaren dippar till noll?
Första försöket måste väl annars vara att ta reda på om det är ditt instrument som dippar till noll, eller om det faktiskt är tempgivaren som glappar?
*pettson* skrev:Tycker du att det är normalt att tempmätaren dippar till noll?
Första försöket måste väl annars vara att ta reda på om det är ditt instrument som dippar till noll, eller om det faktiskt är tempgivaren som glappar?
Nej så klart är det inte normalt, glömde att nämna att även lambdalampan lyser på intrumenten.

Så jag tycker det är lite konstigt att det skulle vara något fel på tempgivare när den lampan lyser.
Ta ut felkoder. Kontrollera kablaget till tempsensorn vilket innefattar rengöring av anslutningar.

Mvh GK
av *pettson*
robbanhedlund skrev:
*pettson* skrev:Tycker du att det är normalt att tempmätaren dippar till noll?
Nej så klart är det inte normalt, glömde att nämna att även lambdalampan lyser på intrumenten.

Så jag tycker det är lite konstigt att det skulle vara något fel på tempgivare när den lampan lyser.
Tja.. då skingrar vi lite moln..
LAMBDALAMPAN.. är inte en lampa för lambdan :idea:
Det är en lampa som indikerar att det finns risk för ökade avgasutsläpp, eftersom din motor inte går som den ska.
Och fungerar inte temgivaren :arrow: Så går inte bilen som den ska.
Lampan indikerar även att du har felkod eller felkoder satt i systemet.
Tajm att läsa ur vad bilen klagar på.
Drog ur kabeln till tempgivaren när bilen stod och varva, med givaren urdragen går bilen ner i normalt varv.

När man sätter ihop kablarna igen så varvar bilen förfullt igen.

Med kablarna urdragna startar bilen som vanigt utan några problem.

Har beställt en ny givare från Mekonomen som jag ska få imorgon, hoppas det är det som är felet.

Har även en inbokad tid för avläsning av felkoder på tisdag, det får bli det om det inte funkar med att byta givare.

Tack för all hjälp än så länge!
robbanhedlund skrev:Drog ur kabeln till tempgivaren när bilen stod och varva, med givaren urdragen går bilen ner i normalt varv.

När man sätter ihop kablarna igen så varvar bilen förfullt igen.

Med kablarna urdragna startar bilen som vanigt utan några problem.

Har beställt en ny givare från Mekonomen som jag ska få imorgon, hoppas det är det som är felet.

Har även en inbokad tid för avläsning av felkoder på tisdag, det får bli det om det inte funkar med att byta givare.

Tack för all hjälp än så länge!
Nu har jag bytt givaren, bilen fungerar klockrent.
Det som återstår av problemet nu är att lamdbalampan lyser fortfarande.

Kan det vara så att det ligger felkoder kvar i minnet?
Om det är så hur får man bort dem?
Vad jag vet är det verkstad eller ta bort minuspolen på batteriet i några minuter. Kom dock ihåg att stänga av radion innan du tar av minuspolen annars kan radions elektronik ta skada.

Mvh GK

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]

Fel anmälde också, 4.2.13 hjälpte […]